Akselerasjon oppgave 1.132 Ergo

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Arne starter bilen sin og øker farten med en konstant akselerasjon på 0,80 m/s^2. Anita starter og følger etter på motorsykkel fra samme sted 6,0 s senere. Anita har en konstant akselerasjon på 1,8m/s^2. (Ingen av dem øker farten utover fartsgrensen på 80 km/h)

1) Hvor lang tid bruker Anita på å ta igjen Arne?
2) Hvor langt har de kjørt da?
3) Hvor stor fart har hver av dem ved forbikjøringen?

Har løst både 1 og 2, men sliter litt med den tredje oppgaven. Hvordan skal jeg gå fram? :shock:
Sist redigert av matteem den 03/09-2017 19:22, redigert 1 gang totalt.
Gjest

matteem skrev:Arne starter bilen sin og øker farten med en konstant akselerasjon på 0,80 m/s^2. Anita starter og følger etter på motorsykkel fra samme sted 6,0 s senere. Anita har en konstant akselerasjon på 1,8m/s^2. (Ingen av dem øker farten utover fartsgrensen på 80 km/h)
Får ikke til denne delen av oppgaven:
1) Hvor lang tid bruker Anita på å ta igjen Arne?
2) Hvor langt har de kjørt da?
3) Hvor stor fart har hver av dem ved forbikjøringen?

Har løst både 1 og 2, men sliter litt med den tredje oppgaven. Hvordan skal jeg gå fram? :shock:
du kan bruke bevegelseslikningen for konstant akselerasjon som har med fat å gjøre, v=v0+a*t
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Jeg klarte den nå! Takk for svar forresten! :D
Svar