R2 som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei! Prøver å komme meg gjennom R2-boka på egenhånd. Har lagt opp til å gjøre to kapitler i uka, slik at jeg har litt slingrinsmonn, men om jeg klarer å følge planen vil jeg ha syv uker til eksamensdrilling.

Integrasjonskapittelet gikk veldig greit, sliter mer med trigonometrikapittelet (synes det er veldig greskt..). Bruker sinus (2009, litt dumt, for ikke noe geogebra), og videoene på campus inkrement. Har bakgrunn fra S-matematikk (6), og T (men med en toer kan jeg ikke skryte av å ha forstått så mye der..). Noen som har noen tips til hvordan en burde tilnærme seg stoffet? Merker at det forutsettes at man kan en del (i hvert fall i trigonometrikap.), som jeg mangler.. Må jeg rett og slett gå gjennom 1T?

Vet dette er subjektivt, men, lurer på hva andre mener er det vanskeligste i R2? Er det noen temaer jeg burde regne mer tid på enn andre?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Trigonometri fra 1T er vel forsåvidt ikke det vanskeligste å lære seg, du bør kunne sincostan, samt noen av setningene som læres på kurset, men forbi det, er det ikke mye fra 1T som kommer igjen. Enhetssirkelen er jo forsåvidt grei å kunne, men boka tar jo seg av den så vidt jeg vet? Trig funksjoner er ganske rett fram tunga i munnen stoff som du bare må pugge og forstå.


I og med at du har bakgrunn i S matte, kan jeg se for meg at vektorene kan bli litt vanskelig for deg (du går rett på tredimensjonale vektorer som bygger på de 2 dimensjonale vektorene som du egentlig skulle ha lært om i R1). Pluss på vektorer så hender det seg at du anvender trigonometri fra tid til annen.

Følger og rekker kan ha en relativt høy forståelses-terskel, så ville ha investert en god del tid i det.

I og med at du synes integrasjon var greit vil nok kap. 1,6 og 7 være ganske enkle.
Svar