R1 sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
dolanduk

Heisann!

Sitter og jobber med R1 eksamen fra høsten 2015, men sitter fast på oppgave 7.

Oppgaveteksten lyder: "På en skole er 60 % av elevene jenter. 70 % av jentene og 55 % av guttene har blå øyne.
Vi trekker ut en tilfeldig valgt elev ved skolen. ". Altså:

[tex]P(J) = 0.40[/tex]
[tex]P(B|J) = 0.70[/tex]

[tex]P(G) = 0.40[/tex]
[tex]P(B|G) = 0.55[/tex]

(Fikk ikke til å skrive strek over J som ikke-jente istedenfor G for gutt, slik jeg gjør i boka.)

Oppgave A ber oss om å finne sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev har blå øyne. Sortert i skjema får vi 0.64 = 64% og dette er forståelig

Bilde

Men så, i oppgave B, blir vi bedt om å finne sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev, uten blå øyne, er en gutt.

Fasiten sier: "Det er 36% som ikke har blå øyner. 18% av disse er gutter. Sannsynligheten er 0,5 for gutt.".

Altså,

[tex]\frac{0.18}{0.36} = 0.5[/tex]

Men jeg sliter med å se sammenhengen her. Hvorfor går vi frem slik? Kunne noen forklart og gjerne med litt bokstavregning for å gi en bedre oversikt?

På forhånd takk!
Erik
Gjest

dolanduk skrev:Heisann!

Sitter og jobber med R1 eksamen fra høsten 2015, men sitter fast på oppgave 7.

Oppgaveteksten lyder: "På en skole er 60 % av elevene jenter. 70 % av jentene og 55 % av guttene har blå øyne.
Vi trekker ut en tilfeldig valgt elev ved skolen. ". Altså:

[tex]P(J) = 0.40[/tex]
[tex]P(B|J) = 0.70[/tex]

[tex]P(G) = 0.40[/tex]
[tex]P(B|G) = 0.55[/tex]

(Fikk ikke til å skrive strek over J som ikke-jente istedenfor G for gutt, slik jeg gjør i boka.)

Oppgave A ber oss om å finne sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev har blå øyne. Sortert i skjema får vi 0.64 = 64% og dette er forståelig

Bilde

Men så, i oppgave B, blir vi bedt om å finne sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev, uten blå øyne, er en gutt.

Fasiten sier: "Det er 36% som ikke har blå øyner. 18% av disse er gutter. Sannsynligheten er 0,5 for gutt.".

Altså,

[tex]\frac{0.18}{0.36} = 0.5[/tex]

Men jeg sliter med å se sammenhengen her. Hvorfor går vi frem slik? Kunne noen forklart og gjerne med litt bokstavregning for å gi en bedre oversikt?

På forhånd takk!
Erik
... Case closed. Jeg ser det er prosentregning når jeg ser på spørsmålet mitt fra et annet perspektiv. Oh well :P
Svar