R1 eksamen høst 2015
Lagt inn: 10/09-2017 15:30
Hei!
Jeg gjør R1 eksamen fra høst 2015, men sliter med siste oppgaven. Vedlagt er bilde av den:
Jeg er kommet til c-oppgaven hvor vi får oppgitt en ny funksjon og to punker (s, g(s)) og (t, g(t)).
Siden vi blir bedt om å finne linjen mellom disse to punktene, tar jeg utgangspunkt i modellen for en rett linje: y = ax + b. Vi finner stigningstall slik:
[tex]a = \frac{\bigtriangleup Y}{\bigtriangleup X} = \frac{g(t)-g(s))}{t-s}[/tex]
Skriver jeg dette inn i GeoGebra, får jeg
[tex]st + s^2 + t^2[/tex]
Dette virker greit, men fasiten jeg ser på viser et veldig forskjellig svar. Ta denne for eksempel:
Her forstår jeg verken stignignstallet, eller hvordan han bruker punket (t, g(t)) for å finne b. Jeg er også usikker på om vi kan gå ut i fra at b er den samme verdien i g(x) og y = ax +b?
Hvis noen kunne veiledet meg litt her hadde det vært flott!
På forhånd takk,
Erik
Jeg gjør R1 eksamen fra høst 2015, men sliter med siste oppgaven. Vedlagt er bilde av den:
Jeg er kommet til c-oppgaven hvor vi får oppgitt en ny funksjon og to punker (s, g(s)) og (t, g(t)).
Siden vi blir bedt om å finne linjen mellom disse to punktene, tar jeg utgangspunkt i modellen for en rett linje: y = ax + b. Vi finner stigningstall slik:
[tex]a = \frac{\bigtriangleup Y}{\bigtriangleup X} = \frac{g(t)-g(s))}{t-s}[/tex]
Skriver jeg dette inn i GeoGebra, får jeg
[tex]st + s^2 + t^2[/tex]
Dette virker greit, men fasiten jeg ser på viser et veldig forskjellig svar. Ta denne for eksempel:
Her forstår jeg verken stignignstallet, eller hvordan han bruker punket (t, g(t)) for å finne b. Jeg er også usikker på om vi kan gå ut i fra at b er den samme verdien i g(x) og y = ax +b?
Hvis noen kunne veiledet meg litt her hadde det vært flott!
På forhånd takk,
Erik