S1 matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mina Ødemark

Hei. Jeg tar s1 matte for å komme inn på lærerstudiet. Synes dette er kjempevanskelig. Har om eksponentiell vekst om dagen, noe jeg trodde jeg kunne da man har mye om dette i p matte. Men der tok jeg feil. Oppgavene er vinklet på en måte som gjør at jeg ikke forstår og kommer ingen vei, noe som er kjempefrustrerende. Håper noen her kan hjelpe meg. :roll:

Har to oppgaver:

4)
Å oppholde seg for lenge i et rom med mye støy kan gi hørselsskader. Når støyen er x desibel over
en viss grense, bør man maksimalt oppholde seg i rommet i T minutter.
T er gitt ved formelen .
a Hvor lenge kan vi etter formelen oppholde oss i rommet hvis støyen er 15 desibel over grensen?
b Hvor mange prosent endrer maksgrensen seg for antall minutter man kan oppholde seg i rommet for hver desibel støyen øker?
c Vi får vite at vi ikke bør være i rommet i mer enn 10 minutter.
Hvor mange desibel over støygrensen er støyen da?

5)
En bedrift slipper ut 12 tonn forurensninger per måned i en elv. Den pålegges å redusere
utslippet med 10 % hver måned.
a Hva er vekstfaktoren?
Sett opp et uttrykk for utslippet f(x) målt i tonn per måned etter x måneder.
b Finn grafisk og ved å bruke CAS hvor mange måneder det vil gå før utslippet er halvert.
c Sett opp et uttrykk for f(x) på formen , der a og b er konstanter.


Takk på forhånd.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fint om du gir uttrykk for hva du har prøvd/tenkt så langt, fremfor å bare copy/paste en liste med oppgaver.

Også fint om du leser over det du limer inn. Legg merke til at det mangler info.
Bilde
Mina Ødemark

Aleks855 skrev:Fint om du gir uttrykk for hva du har prøvd/tenkt så langt, fremfor å bare copy/paste en liste med oppgaver.

Også fint om du leser over det du limer inn. Legg merke til at det mangler info.

Jeg er egentlig ute etter hjelp med begge oppgaver, altså hele oppgaven. . På den første (oppgave 4) forstår jeg ikke hvor 15 skal puttes inn i uttrykket? Skal 15 ganges med 0.09, eller skal det byttes ut med 0.09? Også lurer jeg på hvordan jeg skal finne hvor mange prosent maksgrensen for antall minutter man kan oppholde seg i rommet om desibel øker? Samme med oppgave c? Forsøkte å bruke geogabra, men uten hel.

På oppgave 5 tror jeg at jeg har laget feil utrykk fordi geogbra gir meg kun spørsmålstegn. Vet ikke om utrykket f(x)=12*0.9^x er riktig? Føler jeg bare fomler i blinde her?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

(I oppgave 4) så mangler formelen.)
Svar