Finne uttrykket til funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
EmmaFly

Hei!

Jeg har i oppgave å finne uttrykket til funksjonen g(x)=-f(x)+2x-1

Hvordan går jeg fram? Finner ingen eksempler på denne type oppgaver...

Har også i to tidligere oppgaver funnet at f(x)= -1x+1 og g(x)= 1x-3.
Det står ikke noe i den siste oppgava at jeg skal bruke disse.. men er det meningen, eller kan jeg løse oppgava uten de forige oppgavene?

(Hilsen forvirret meg..)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har i oppgave å finne uttrykket til funksjonen g(x)=-f(x)+2x-1
Da må vi vite hva $f(x)$ er. Du nevner at du har funnet $f(x)$ i en tidligere oppgave. Skal samme $f(x)$ brukes her? Eller er det en selvstendig oppgave? I så fall må du få oppgitt hva den er.
Bilde
EmmaFly

Da er det nok f(x) fra forige oppgave som skal brukes.. for det blir ikke oppgitt noe annet..
Oppgaver lyder kun som følgende: Finn uttrykket til funksjonen g(x) =- f (x) + 2x -1.

Da har jeg eventuelt f(x) og g(x) fra forige oppgave som nevnt..
EmmaFly

Aleks855 skrev:
Jeg har i oppgave å finne uttrykket til funksjonen g(x)=-f(x)+2x-1
Da må vi vite hva $f(x)$ er. Du nevner at du har funnet $f(x)$ i en tidligere oppgave. Skal samme $f(x)$ brukes her? Eller er det en selvstendig oppgave? I så fall må du få oppgitt hva den er.
Da er det nok f(x) fra forige oppgave som skal brukes.. for det blir ikke oppgitt noe annet..
Oppgaver lyder kun som følgende: Finn uttrykket til funksjonen g(x) =- f (x) + 2x -1.

Da har jeg eventuelt f(x) og g(x) fra forige oppgave som nevnt..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gitt $f(x) = -x+1$ så vil $g(x) = -f(x) + 2x - 1 = -(-x+1) + 2x - 1 = x-1+2x-1 = 3x-2$
Bilde
Svar