Trigonometri 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Skjermbilde 2017-10-15 kl. 19.47.58.png
Skjermbilde 2017-10-15 kl. 19.47.58.png (313.92 kiB) Vist 1605 ganger
Hei
Skjønner ikke B oppgaven i denne.
Hva betyr DCA, finn hver og enkelt vinkel? eller summen av de?

Når diagonalen går over. blir ikke da 139/2 som er 69.5
Funker D=95 grader C=69.5 og A=180-D-C ?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Du har at [tex]AC \approx 641m[/tex]

Finn arealet av trekanten ved hjelp av de to andre sidene

[tex]A=\frac{1}{2}DA \cdot DC sin\angle(ADC)=\frac{1}{2}\cdot 498 \cdot 362 \sin(95)= 89795m^2[/tex]

Her ifra kan du bruke det arealet til å finne vinkelen ved hjelp av samme setning

[tex]89795=\frac{1}{2}CD \cdot CA \sin\angle (DCA)\Leftrightarrow \frac{2\cdot 89795}{CD \cdot CA}=sin\angle (DCA) \Leftrightarrow \angle (DCA)=arcsin(\frac{2\cdot 89795}{498 \cdot 641})\approx 34.23 \ grader[/tex]
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

takk for svar

Men funker 139/2? hva betyr vinkelDCA, er summen av alle vinklene?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

I praksis betyr vinkel DCA vinkel C i trekanten DCA,

Bilde

Det du kan se er at linjen DC og diagonalen CA danner en vinkel i mellom. I praksis betyr dette at 139/2 ikke fungerer. Hvis du observerer hvor diagonalen skjærer vinkelen, er dette et godt eksempel på at vinkelen ikke nødvendigvis deles i to like store biter.
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

skjønte det nå! takker :)
Svar