R2-eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Nå er det snart bare en måned til R2-eksamen! I den anledning lurte jeg på om noen med erfaring fra nevnte eksamen har noen tips/råd å komme med? Eventuelt andre som tar det som privatist?

Har difflikninger og vektorer igjen, men føler at jeg har glemt nesten alt det andre jeg har gått gjennom... Planen er egentlig å gjøre så mange gamle eksamener som mulig frem til eksamensdagen,, men ser for meg at jeg må repetere mye av det tidligere stoffet. Får se hvordan tiden strekker til. Er på det punktet hvor jeg nesten vurderer å ikke møte opp og heller ta den til våren (fordeler: heller betale 1000 neste år enn 2000, har bare 2 fag neste semester sammenliknet med 6 nå, har bedre tid, blir mer 'repetisjon'. ulemper: vanskelig å komme på. så klart at eksamensavgiften fra denne gang er bortkastet,,,) Trenger egentlig ikke en god karakter, men vil jo gjerne ha det, og vil også mestre faget.
Scarea
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 01/08-2017 12:22
Sted: Trondheim

Jeg tror det lureste er å ta seg god nok tid til å faktisk forstå faget, heller enn å rushe gjennom det, bestå, og så ikke kunne en pøkk når du begynner på mattekrevende universitetsfag. Jeg tok R1 som privatist i vår på den måten, og når jeg nå tar R2 har jeg brukt alt for mye tid på å repetere ting som jeg egentlig burde kunne fra R1. Samtidig, nå som jeg faktisk FORSTÅR matten fremstår den egentlig som veldig lett. Mitt største problem er å huske alle formlene, som noen av de stygge fra romgeometrien. Men igjen, dette er stoff som bygger på R1. og jeg jobbet ikke godt nok med det ... Så ta deg tid. Forstå det. Da er det lettere senere. Og det er langt mer tilfredsstillende å løse oppgaver når du kan tenke "Hah! I see what you did there."
trådstarter

Scarea skrev:Jeg tror det lureste er å ta seg god nok tid til å faktisk forstå faget, heller enn å rushe gjennom det, bestå, og så ikke kunne en pøkk når du begynner på mattekrevende universitetsfag. Jeg tok R1 som privatist i vår på den måten, og når jeg nå tar R2 har jeg brukt alt for mye tid på å repetere ting som jeg egentlig burde kunne fra R1. Samtidig, nå som jeg faktisk FORSTÅR matten fremstår den egentlig som veldig lett. Mitt største problem er å huske alle formlene, som noen av de stygge fra romgeometrien. Men igjen, dette er stoff som bygger på R1. og jeg jobbet ikke godt nok med det ... Så ta deg tid. Forstå det. Da er det lettere senere. Og det er langt mer tilfredsstillende å løse oppgaver når du kan tenke "Hah! I see what you did there."

Det er det som har vært meningen. Men selv om jeg føler jeg har brukt 'god tid' (litt begrenser HVOR god tid jeg hadde,,, begynte i september, men har også 5 fag på universitetet ved siden av), sitter jeg og føler at jeg nesten ikke husker noe av det jeg gikk gjennom tidligere... Når jeg går gjennom det synes jeg det ikke er så vanskelig (eller, induksjon har jeg ikke fått helt til. ikke helt ferdig med difflikninger...). Så er fortsatt litt på gjerdet om jeg bare burde droppe det stresset som kommer med R2 og utsette det til våren... For jeg VET at jeg kan klare det godt, bare ikke akkurat nå. Da får jeg samtidig bedre tid til fagene jeg har på uni nå...

men OM jeg skal ta det nå denne høsten, så har jeg satt opp en nogenlunde studieplan; repetere hvert kapittel denne uka (ett om dagen, komme gjennom difflikninger neste helg), da samtidig gå gjennom geogebra (har brukt en gammel sinusbok som ikke tok for seg det, så har neglisjert det). Så eksamensoppgaver hver tor-søn fram til eksamen, da burde jeg ha 7 fulle dager til å gå gjennom eksamensoppgaver... kan også bruke tirsdager, så da blir det 11 dager... Vet ikke om dette er dumt? Eller burde jeg heller gå for eksamensoppgaver med en gang? Det er jo en god måte å repetere stoffet, synes bare det er så demotiverende å møte oppgaver jeg ikke skjønner/klarer..
(kan jo nevne at jeg egentlig ikke trenger R2, så derfor innsatsen har vært så som så kanskje... har heller ikke R1 så har en del hull...)
fortsatt trådstarter

Med god tid mener jeg at jeg har gått gjennom hvert delkapittel passe systematisk. Lest kapittelet, sett videoer (brukt campus inkrement veldig aktivt), gjort alle oppgavene i boka (men synes det var altfor få - kanskje derfor jeg ikke husker stoffet særlig godt? men kan jo hende jeg kan det bedre enn jeg tror..) men har nå også skaffet en oppgavebok til sinusboken, som jeg tenker å bruke HVIS jeg skal repetere og ikke gå rett på eksamensoppgaver.
Gjest

Ser at på arket som omhandler formler som skal være kjent ved del 1 av eksamenen at man skal "Kunne løse trigonometriske likninger". Når man gjør det er det jo vanlig å bruke invers sin/cos/tan, som vanligvis gjøres på kalkulatoren. Må en på del 1 av eksamen bare finne en tilnærmet verdi ved å tegne opp enhetssirkelen da, eller finnes det en bedre måte?
Gjest

Gjest skrev:Ser at på arket som omhandler formler som skal være kjent ved del 1 av eksamenen at man skal "Kunne løse trigonometriske likninger". Når man gjør det er det jo vanlig å bruke invers sin/cos/tan, som vanligvis gjøres på kalkulatoren. Må en på del 1 av eksamen bare finne en tilnærmet verdi ved å tegne opp enhetssirkelen da, eller finnes det en bedre måte?
Det er mange trigonometriske ligninger man kan løse i hodet. Et eksempel er sin x =1/2 som åpenbart er 30 grader eller sin x = cos x som åpenbart er 45 grader.
Gjest

hva med tan x = -1 ? Hvordan skal man tenke da ? at sin x / cos x = -1 eller er jeg på bærtur da? synes sin og cos er greit, for da er det lett å simulere det med tegninger, mens tangens blir litt mer vrient....
Gjest

Akkurat som med sin og cos er det noen spesielle verdier for tangens som står ut. Disse må du kunne:
http://matematikk.net/side/Eksakte_trig ... ke_verdier

Du har rett i at tangens er litt verre, men du kan bruke enhetssirkelen på den også. Du vet at tan(45 grader) = 1 og at sin(x)/cos(x) = tan(x) samt at sin(x) = y og cos(x) = x på enhetssirkelen. Ved -45 grader vil x verdien være den samme som for 45 grader så cos endrer ikke fortegn, men sinus endrer fortegn fordi du nå får negativ y i 4. kvadrant. Altså siden kun telleren skifter fortegn må hele brøken (sin/cos) skifte fortegn og tan(-45) = -1.
Bare husk at tan blir negativ for verdier i 2. og 4. kvadrant og forblir positiv i 3. kvadrant. Dette betyr at så lenge du vet verdien til tan i første kvadrant (0-90 grader) så vet du verdien for tan (0-180 grader). Du kan også tegne tan så ser du dette ganske lett.
Svar