Bevaring av mekanisk energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Trones
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 30/10-2017 09:11

Hei!

Sliter litt med siste del av en oppgave vi har fått i Fysikken.

Jeg har en "bilbane" som starter ved punkt h2 = 46 cm.
Jeg har også gjort en måling av h1 = 26cm.

Vognas masse har jeg regnet ut til 0,372 kN.

Ved h0 = 0cm er det en loop med diameter 26 cm. Øverst i denne loopen har jeg punkt P2. Farten har jeg her regnet ut til = 1,47 m/s.
På motsatt side av P2, altså ved utgangen av loopen har vi P3 med en målt fart på 1,88 m/s.

Siste oppgave er som følger:

a) Bruk bevaringsloven for mekanisk energi (likning 1 eller likning 2) og finn farten vogna skulle hatt i punkt P2 og P3 dersom energien var bevart.
b) Hvor mye går over til friksjonsenergi i bevegelsen?
c) Er bevaring av mekanisk energi ett godt redskap for måling av fart i punktene P2 og P3 i denne oppgaven?

Her sliter jeg veldig, så hvis noen kunne pekt meg i en retning med formler, og forhåpentligvis en kort forklaring til hvorfor det skal gjøres på denne måten blir jeg veldig glad :-)
OYV

Massen = 0.372 kN ????? Er dette en skrivefeil, eller mener du tyngden G ? ( massen måles i kilogram )
OYV

Farten i punktet P[tex]_2[/tex] : Går ut fra at mekanisk energi er bevart. Da er tapet i høydeenergi (potensiell energi)
lik "gevinsten" i kin. energi.

m * g * ([tex]h_2 - h_1[/tex]) = 1/2 * m * v^2

Løser ut v^2 ved å multiplisere med 2*/m på begge sider . Da får vi

v^2 = 2 * g * (h[tex]_2[/tex] - h[tex]_1[/tex])

v = roten av (2 * 9.81 * (0.46 - 0. 26 ) m/s = 2. 0 m/s

Svar: Farten i P[tex]_2[/tex] blir 2.0 m/s gitt at mek. energi er bevart

Farten i P[tex]_3[/tex] finner du ved et tilsvarende resonnement
Svar