Geogebra: trigonometriske likninger - hva gjøre jeg feil?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kovalevskaya
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 15/01-2016 12:13

Geogebra
Geogebra
Skjermbilde 2017-10-31 kl. 20.20.41.png (17.25 kiB) Vist 1020 ganger
Har skrevet inn dette, trykker på x= , for å løse, men... kommer bare opp?/skjer ikke så mye ...

Og lurer også på noe annet angående trigonometriske likninger:
trig.likninger.
trig.likninger.
Skjermbilde 2017-10-31 kl. 19.24.40.png (108.61 kiB) Vist 1020 ganger
i a) så går begge vinklene mot klokka, som "vanlig" (eller som jeg har vært vant med hittil i hvert fall). mens i b) går den ene MED klokka...Når jeg løste oppgaven tok jeg 2pi-(pi/6), Fikk den ene løsningen riktig i hvertfall (vinkelen pi/6)
Gjest

Jeg var nok ferdig med vgs før geogebra, men prøv å skrive $\pi*x$ ikke $\pi x$.

For det andre spørsmålet ditt er sinus symmetrisk om y aksen og cosinus er symmetrisk om x aksen.
Det betyr at $sin(45 ^\circ) = sin (45 ^\circ+90 ^\circ)$ (alternativt $sin(45 ^\circ) = -sin (-45 ^\circ)$ og $cos (45 ^\circ) = cos(-45 ^\circ)$ (alternativt $cos (45 ^\circ) = -cos(45 ^\circ + 90 ^\circ)$
Kovalevskaya
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 15/01-2016 12:13

Skjer fortsatt lite.. Har fulgt en instruksjon jeg fant på nettet, får vel bare se litt mer rundt. Angående geogebra og VGS-matte generelt; hva mener dere her inne om at eksamener har blitt såpass spesifiserte at man MÅ bruke geogebra? (mye gjennomgående som "bruk CAS til ..." osv. i eksamensoppgaver). Utrolig knotete for privatister, og samtidig lite motiverende da en vet at Geogebra ikke akkurat er en slager på universitetene (altså, man vil aldri få bruk for det igjen). Får man i hvert fall litt poeng om en kommer frem til riktig svar uten bruk av geogebra? (når det er spesifisert at man skal bruke det).
Svar