Sannsynlighet i geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
2MPI

Noen som kan geogebra og sannsynlighet?
Hvordan løser jeg følgende vha geogebra
Du skal trekke fire kuler fra en krukke med 4 røde og 4 gule kuler. Hva er sannsynligheten for å trekke to gule og to røde.

jeg er usikker på å løse dette uten geogebra også, men tror det er 1/4 sannsynlighet som er riktig.
OYV

Geogebra har en egen kommando( nCr ) for å regne ut binomialkoeffisienten.
Denne er tilgjengelig både i CAS og den ordinære Geogebra-menyen.

Så til oppgaven:

P(to gule og to røde kuler ) = (4 over 2 ) * ( 4 over 2 )/ (8 over 4) = 6 * 6 /70 = 18/35
2MPI

Så min teori om 4/16 ble jo feil.
Skjønner ikke når jeg skal bruke hva, det er det som er hovedproblemet mitt.

nCr gir meg sannsynligheten for å trekke de fire i de ønskelige fargene altså. Litt over 50% sannsynlighet.

oook. Jeg må øve med på disse ulike metodene. Jeg var ikke i nær heten av å prøve ut dette.
OYV

Dette handler om hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling. Du får en god innføring i denne modellen hvis du går inn på "nettet".

Du trenger bare legge inn søkeordet hypergeometrisk , så får du tilgang til det aktuelle lærestoffet. Lykke til !
Svar