logaritmer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marihage

Når er det jeg sal dele eller ta minus på høyre side av logaritmen? Finnes det en regel for det?
Jeg skjønner ikke når jeg skal ta lg20:lg5 eller lg20-lg5
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Regelen er at når man tar logaritmen av en brøk, så kan man skrive det om som logaritmen av telleren minus logaritmen av nevneren:

[tex]\lg \left( \frac{20}{5} \right) = \lg (20)- \lg (5)[/tex]
marihage

Emomilol skrev:Regelen er at når man tar logaritmen av en brøk, så kan man skrive det om som logaritmen av telleren minus logaritmen av nevneren:

[tex]\lg \left( \frac{20}{5} \right) = \lg (20)- \lg (5)[/tex]
Ja men på en oppgave har jeg:

3 * 2^x = 6
lg(3 * 2^x)=6
lg3 + x * lg2 = 6
x * lg 2= lg6 - lg3
x=lg6-lg3
lg2
Hvorfor kunne jeg ikke bare delt lg6 på lg3 isetdenfor å ta lg6 - lg3 på høyreside av likhetstegnet?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Merk at det er forskjell på [tex]\frac {\lg (6)} {\lg (3)}[/tex] og [tex]\lg \left(\frac 63 \right)[/tex]. I første tilfelle, så har vi to logaritmer så deles på hverandre, mens i andre tilfelle, så tar vi logaritmen av en brøk.

Vi har ikke lov til å skrive [tex]\frac {\lg (6)} {\lg (3)} = \lg (6) - \lg(3)[/tex] fordi venstre og høyre side blir her forskjellige.

Men vi har lov til å skrive [tex]\lg \left( \frac 63 \right) = \lg (6) - \lg(3)[/tex].

For å fortsette med utregningen din:

[tex]x \cdot \lg (2) = \lg(6) - \lg(3) = \lg \left( \frac 63 \right) = \lg (2)[/tex]

[tex]x \cdot \lg (2) = \lg (2)[/tex]

[tex]x = \frac {\lg (2)}{\lg (2)}[/tex]

[tex]x = 1[/tex]
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

marihage skrev:
Emomilol skrev:Regelen er at når man tar logaritmen av en brøk, så kan man skrive det om som logaritmen av telleren minus logaritmen av nevneren:

[tex]\lg \left( \frac{20}{5} \right) = \lg (20)- \lg (5)[/tex]
Ja men på en oppgave har jeg:

3 * 2^x = 6
lg(3 * 2^x)=6
lg3 + x * lg2 = 6
x * lg 2= lg6 - lg3
x=lg6-lg3
lg2
Hvorfor kunne jeg ikke bare delt lg6 på lg3 isetdenfor å ta lg6 - lg3 på høyreside av likhetstegnet?
Eventuelt kan du si at

[tex]3\cdot 2^x = 6 \Leftrightarrow 2^x=2[/tex] Hvor [tex]a^{f(x)}=a^{g(x)}\Leftrightarrow f(x) = g(x)[/tex] slik at [tex]2^x=2^1 \Leftrightarrow x=1[/tex]
Svar