Hjelp eksamen 2py 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

Heia jeg trenger hjelp i denne oppgaven! Når jeg har gjort regresjonsanalyse i denne oppgaven og finner svaret for oppgave a)
Hvordan finner jeg oppgave B! er det meninga at jeg skal skrive inn denne funksjonen i geogebra velge funksjon start og slutt og deretter finne vekstfarten når han var 7år gammel til han ble 12 år.
Vedlegg
Hjelp OppgaveB.PNG
Hjelp OppgaveB.PNG (48.51 kiB) Vist 1763 ganger
P-matte

Kan det stemme at vekstfarten i oppgave b er 9.05cm per år? Deriverte funksjonen og satte inn grensene.
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

Forstå ikke :(
OYV

Gjennomsnittlig vekstfart fra x = 7 til x = 12: (f(12) - f(7))/(12 - 7 ) = 5.81
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

Men skal man ikke tegne grafen til Espen også finne vekstfast?
OYV

Du trenger ikke tegne grafen for å regne ut gjennomsnittlig vekstfart, og det står heller ingenting om dette i
oppgaveteksten.

Gjennomsnittlig vekstfart (pr. definisjon ) er lik forholdet mellom økning i funksjonsverdi (y- verdi) og
økning i x-verdi.
OYV

NB ! Det er ikke meningen at du skal regne ut gjennomsnittlig vekstfart " for hånd " .
Her er det at Geogebra kommer til sin rett.

Gjør som følger :

1) Legg inn søkeordet funksjon i innskrivingsfeltet.
Da får du opp en meny. Velg kommandoen Funksjon(< Funksjon > , < start > , < slutt > )
I første feltet legger du inn funksjonsuttrykket som står i oppgaveteksten (Geogebra vil da automatisk gi
denne funksjonen et navn )
I neste feltet( start ) legger du inn startverdien for x ( i dette tilfelle lik null ( 0 ))
I siste feltet (slutt ) legger du inn øvre grense for x ( f. eks. 20 )
Deretter trykker du på RETURN-tasten , og funksjonen vil da dukke opp i algebrafeltet.
Dersom du vil forandre navnet på navnet til funksjonen, kan du bare doddelklikke på den blå sirkelen
foran funksjonen. Da får du opp en meny , og ett av valga her ( Gi nytt navn ) gjør det mulig
å velge et annet navn )

2) Vi vil regne ut gjennomsnittlig vekstfart fra det tidspunktet eleven fyller 7 år til det tidspunktet ho fyller
12 år.

Da legger du inn uttrykket ( f(12) - f(7) )/(12 - 7 ) i innskrivingsfeltet og trykker på RETURN-tasten.
Resultatet av beregningen ( 5. 81 ) vil da straks dukke opp i algebrafeltet.

Prøv denne fremgangsmåten og se at det funker . Lykke til !
Svar