Fysikk 1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
privatistifysikk

Hei!

Jeg skal ta fysikkeksamen som privatist nå i november og lurte på om noen hadde noen tips i forbindelse med det? Jeg har hatt 3 timer med en fysikklærer som har vist meg noen forsøk, men han sa at jeg mest sannsynlig ikke kom til å få noen forsøk innen kjernefysikk, atomer og kvanter, termofysikk, astrofysikk og kosmologi. Er det noen som har opplevd å gjøre forsøk innen disse, i så fall hva?

Jeg lurer også på om det er vanlig å bli spurt om å regne ut bølgelengde på lys vha. et interferensmønster? Eller bølgelengde generelt, f.eks. i et bølgekar?

Syntes dere generelt at eksamen var lett eller hadde et høyt nivå?
Gjest

Du får mest sannsynligvis spørsmål om å utlede en formel i temaet du har trukket. Ellers blir det stort sett rett fram oppgaver om diverse ting. Aktuelle forsøk er interferense med dobbelspalte (antagelgvis uten oppsetting), elektriske kretser (kasnkje koble opp noe), vogn på skråplan (energi) eller lignende, altså ting som er lett å sette opp
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

privatistifysikk skrev:Hei!

Jeg skal ta fysikkeksamen som privatist nå i november og lurte på om noen hadde noen tips i forbindelse med det? Jeg har hatt 3 timer med en fysikklærer som har vist meg noen forsøk, men han sa at jeg mest sannsynlig ikke kom til å få noen forsøk innen kjernefysikk, atomer og kvanter, termofysikk, astrofysikk og kosmologi. Er det noen som har opplevd å gjøre forsøk innen disse, i så fall hva?

Jeg lurer også på om det er vanlig å bli spurt om å regne ut bølgelengde på lys vha. et interferensmønster? Eller bølgelengde generelt, f.eks. i et bølgekar?

Syntes dere generelt at eksamen var lett eller hadde et høyt nivå?

Hadde forsøk som omhandlet lys gjennom dobbeltspalter, der du må regne på lysmaksima og avstander ved hjelp av [tex]dsin(\theta)=n\lambda[/tex]
Svar