Logaritmer med lnx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Groema
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 08/11-2017 21:28

Hei. Har prøve neste uke og sliter veldig med oppgave c og d på bilde. Kan noen hjelpe meg?
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (1.93 MiB) Vist 1440 ganger
Gjest

$ln(x+1)+ln(x+3) = ln((x+1)(x+3)) = ln(x^2+4x+3)$ Resten klarer du selv
$ln(x^2-1) = ln((x+1)(x-1)) = ln(x+1)+ln(x-1)$ og $ln(x+1)^2 = 2ln(x+1)$ Resten klarer du selv
Groema
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 08/11-2017 21:28

Greia er at jeg gjorde som du gjorde på c, men da fikk jeg x=1 og x=-4, men i fasiten skal x være -1 og 1, så jeg ser ikke helt hva jeg gjør galt?
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (2.06 MiB) Vist 1434 ganger
Groema
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 08/11-2017 21:28

Forstår fortsatt ikke d heller :(
Gjest

Når du jobber med logaritmer må du være forsiktig med hvilke operasjoner du gjør. Hvis uttrykket inne i logaritmen er negativt blir det litt som å dele på 0, bare tull. Du vet at x<1 og det er jo riktig, men hva skjer hvis x er -4? Hvis x er 0 går det jo også greit, men hvor langt kan du bevege deg nedover tallinjen før det bare blir tull? Se på det du startet med så finner du fort ut av det.

På oppgave d har du $ln(x-1)^2 + ln(x^2-1) + ln(x+1)^2 = 2ln(x-1)+ln(x+1)+ln(x-1)+2ln(x+1)=0$ har du noen like ledd her som du kan trekke sammen? Etter at du har trukket sammen så mye som mulig kan du faktorisere ut koeffisienten og gå motsatt vei av den jeg viste deg til å begynne med (konjugatsetningen) og husk at x>1
Svar