Måle vinkler i geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Er det noe system i Geogebra for hvilken retning man skal trykke punkter når man skal måle en vinkel?

F.eks i en trekant ABC med et punkt D på AB, der jeg skal måle vinkelen BCD. For å ikke få en vinkel på 300 grader osv, hvilken retning er det man skal trykke?
Hver gang jeg tror jeg har funnet en regel på det, overasker geogebra meg. Det blir liksom feil nesten uansett.

Forklar.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Det er et system på dette. Trykk på det nederste vinkelbenet, deretter vinkelen, og til slutt det øverste vinkelbenet. På figuren under fant jeg $\angle ABC$ ved å først trykke på punktet A, deretter B og til slutt C.

Bilde
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Nja... hva mener du med "nederst"? Dersom vinkelen står den andre veien (mot høyre), må jeg i geogebra begynne med den øverste vinkelen C, trekke linja til A og til slutt B. ellers ender jeg opp med 300 og noe.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Hvis det varierer fra gang til gang så er det vel bare å prøve en vei, og hvis det ikke fungerer prøver du den andre veien? Slik jeg går fram i alle fall, hvis det ikke fungerer.
Svar