1T eksamen høst17

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Bucket

alt for vanskelig!!!! det gikk ikke så bra
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

La for all del folk komme hjem og spise middag før dere forventer løsningsforslag :lol:
Bilde
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Janhaa skrev:
Markus skrev:Jeg hadde også 1T i dag.
Jeg synes at høsteksamene generelt bærer preg av å være litt vanskeligere enn våreksamen. Men det gikk greit for all del. Hvis noen kunne lagt ut eksamen, kunne jeg ha hvertfall laget et løsningsforslag, med det jeg svarte og er sikker på.
regner med 6'er fra denne kanten :=)
her har dere oppgava:
Vedlegget MAT1013-1T-H17.pdf er ikke lenger tilgjengelig.
Hehe, vi får se :P
Jeg har dessverre oppdaget noen slurvefeil, de kommer jeg aldri unna :oops:

Her er hvertfall et forslag til fasit for del 1, ikke noe løsningsforslag altså. Rop ut hvis det er noe feil.
forslag til fasit mat1013 høst 2017.pdf
(82.65 kiB) Lastet ned 726 ganger
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

jeg fikk samme svar på oppgave 5, men jeg trodde logaritme ikke var negative verdier?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

OldManWithBanter skrev:jeg fikk samme svar på oppgave 5, men jeg trodde logaritme ikke var negative verdier?
En logaritme KAN bli negativ verdi, men du kan ikke ta logaritmen AV et negativt tall.

Det er derimot ikke problematisk her, fordi selv om $x = -\frac3{100}$, så er logaritmeuttrykket $\lg(-\frac3{100} + \frac1{25}) = \lg(0.01)$, så det går fint.
Bilde
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

takker, skjønte det nå
Gjest

Jeg regnet raskt gjennom del 1 og fikk det samme som Markus.
Løsniiing

Noen som har løsning på sannsynlighetsoppgaven i del 2?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Påbegynt løsningsforslag i video-form her: https://udl.no/p/1t-matematikk/eksamen-1t-host-2017

Har foreløpig løst de 10 første oppgavene i del 1. Fortsetter etter middag.
Bilde
Privatistmatte

Aleks855 skrev:Påbegynt løsningsforslag i video-form her: https://udl.no/p/1t-matematikk/eksamen-1t-host-2017

Har foreløpig løst de 10 første oppgavene i del 1. Fortsetter etter middag.
Virker som om du kanskje har peiling på ish poengsum man trenger for 6’eren? :D har hørt helhetsinntrykket er grunnlag for vurdering, men finnes da vel en ish poengsum?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei jeg har nok ikke peiling på akkurat det. Jeg er nok ingen sensor :)
Bilde
Trøtting

Jeg løste oppg. 3 ved å bruke tangensfunksjon på vinkel 30 og 50. Jeg satt opp en likning med h=h og løste for x. Etter at jeg fant x satt jeg x inn i en likning med sin30=h/240+x Hvorfor jeg brukte sin her istedenfor tangens skjønner jeg ikke. Jeg tror dette var eneste feilen jeg gjord på prøva. Tror dere jeg får noe poeng på oppg 3 og at jeg fortsatt kan oppnå 6'er?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Da har jeg også foreslått fasit til del 2.

Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.

Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Matematikk 1T høst 2017 fasitforslag.pdf
(89.03 kiB) Lastet ned 627 ganger
sincity

Når man skal regne gjennomsnittlig vekstfart til intervallet [-1,1], ender man opp med feil svar hvis man finner f´(-1) og f´(1) og regner ut gjennomsnittet av disse to stigningstallene? Hadde ikke formelen for denne oppgaven i hodet, så jeg gjorde bare det jeg synes ga mest mening.
Gjest

Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.

Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.

Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Matematikk 1T høst 2017 fasitforslag.pdf
Du har ikke vist i oppgave 5 b) hvorfor det er et bunnpunkt. Du har kun vist hvorfor det er et stasjonært punkt.
Svar