Trøblete trigonometri
Lagt inn: 20/11-2017 19:05
Hei!
Jeg skal opp til eksamen i R2 på fredag, og begynner å føle meg ganske klar. Det er likevel et par ting jeg opplever som trøblete, primært trigonometri. Derfor har jeg to (sikkert veldig dumme) spørsmål:
1. Når vi drøfter trigonometriske funksjoner er det vanlig å finne ekstremal- og nullpunkter. Eksempelvis skal vi finne dette ved funksjonen [tex]f(x)=3-3cos(1-x^2)[/tex], [tex]x \in \left \{ -\frac{x}{\pi}, \frac{x}{\pi} \right \}[/tex] (oppgave 7, vår 15). Hvorfor er det sånn at nullpunktene er gitt ved [tex]v*n2\pi[/tex] mens ekstremalpunktene er gitt ved [tex]v*n\pi[/tex]?
2. Jeg sliter med å forstå logikken bak sinusomforming. Jeg kan fremgangsmåten, med [tex]A=\sqrt (a^2+b^2)[/tex] og [tex]tan\phi =b/a[/tex], men hvorfor er det sånn? Fordi funksjonene er like, javel, men ligger det noe mer bak?
Et problem jeg ofte møter på er at læreboka ikke forklarer hvorfor ting er som de er, de bare er sånn. Jeg har Lindstrøms Kalkulus til å forstå analysedelene av pensum, det er veldig greit, men sliter når det kommer til det Lindstrøm definerer som "skolematematikk" og definerer like overfladisk som læreboken. All hjelp verdsettes enormt!
Jeg skal opp til eksamen i R2 på fredag, og begynner å føle meg ganske klar. Det er likevel et par ting jeg opplever som trøblete, primært trigonometri. Derfor har jeg to (sikkert veldig dumme) spørsmål:
1. Når vi drøfter trigonometriske funksjoner er det vanlig å finne ekstremal- og nullpunkter. Eksempelvis skal vi finne dette ved funksjonen [tex]f(x)=3-3cos(1-x^2)[/tex], [tex]x \in \left \{ -\frac{x}{\pi}, \frac{x}{\pi} \right \}[/tex] (oppgave 7, vår 15). Hvorfor er det sånn at nullpunktene er gitt ved [tex]v*n2\pi[/tex] mens ekstremalpunktene er gitt ved [tex]v*n\pi[/tex]?
2. Jeg sliter med å forstå logikken bak sinusomforming. Jeg kan fremgangsmåten, med [tex]A=\sqrt (a^2+b^2)[/tex] og [tex]tan\phi =b/a[/tex], men hvorfor er det sånn? Fordi funksjonene er like, javel, men ligger det noe mer bak?
Et problem jeg ofte møter på er at læreboka ikke forklarer hvorfor ting er som de er, de bare er sånn. Jeg har Lindstrøms Kalkulus til å forstå analysedelene av pensum, det er veldig greit, men sliter når det kommer til det Lindstrøm definerer som "skolematematikk" og definerer like overfladisk som læreboken. All hjelp verdsettes enormt!