S1 eksamen Høst 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ylngfbdh

vbvbvbf skrev:Ahh, det røk 5ern. Man må ha minst 45 poeng for å få 5er? 41 duger vel ikke??
Det står i sensorveil3dningen at de tallene er veiledende. Altså dersom de ser at du viser god kompetanse kan sensorene likevel gi deg en 5. Det gjenstår å se. Lykke til ^^.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er mitt løsningsforslag til eksamen S1 høst 2017.

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom noen oppdager feil/mangler :)
Løsningsforslag eksamen S1 høsten 2017.pdf
(2.13 MiB) Lastet ned 34114 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 27/11-2017 13:39, redigert 1 gang totalt.
Rkrk

Aaa skrev:Hei. Noen som vi sammenligne besvarelsen sin?
Vi kan godt sammenlikne besvarelse!
Mathrix2

Ser ved første øyekast at oppgave 1a) skal være x^2+2x-8=0. Får vel da x=2 eller x=-4 :)
Rkrk

OldManWithBanter skrev:Men når det kommer til sannsynlughet 6a)
Det står stilt inn i bestemt rekkefølge
Er det ikke da 10*9*8*7
Eller er det når du ikk kan bruke samme tall
Det er når du ikke kan bruke samme tall flere ganger så svaret er 10^4
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

likte ikke oppgave 6 på denne eksamen, de gjorde de nøkkelboksene så komplisert de bare kunne :D :D :D
ga helt opp på 6c
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Mathrix2 skrev:Ser ved første øyekast at oppgave 1a) skal være x^2+2x-8=0. Får vel da x=2 eller x=-4 :)
Ja, det har du rett i. Har løst oppgaven riktig, men oppgaven jeg har løst er ikke den som sto i oppgaveteksten ;)

Rettet opp i feilen og lastet opp revidert versjon
SH92

OldManWithBanter skrev:likte ikke oppgave 6 på denne eksamen, de gjorde de nøkkelboksene så komplisert de bare kunne :D :D :D
ga helt opp på 6c
I oppgave c kunne du ha satt opp pascals trekant
Jeg gjorde det. Var enklere for meg å se. Hvis du ser på rad 10 plass 4 gav det 210 som er svaret i oppgave b.
I oppgave c er de ute etter hvor mange sifre koden må bestå av for å øke antallet kombinasjoner i oppgave b.
Ser du på rad 10 plass 5 får du 252.
Husk at oppgave b og c henger sammen. Begge tilfellene er uordnet utvalg uten tilbakelegging.
tlu
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/01-2018 14:27

LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen S1 høst 2017.

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom noen oppdager feil/mangler :)
Det må vera feil i 4d del 2, det er ikkje hjelp i å auka kapasiteten i ein avdeling som ikkje brukar opp tida, det optimale er vel å auka kapasiteten i avd II. Ein auke i avd I gir ingen effekt, dei 2 andre avdelingane som sofaene må innom før dei er ferdige er og vert i enno større grad flaskehalsar.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

tlu skrev:
LektorNilsen skrev:Her er mitt løsningsforslag til eksamen S1 høst 2017.

Setter stor pris på tilbakemeldinger dersom noen oppdager feil/mangler :)
Det må vera feil i 4d del 2, det er ikkje hjelp i å auka kapasiteten i ein avdeling som ikkje brukar opp tida, det optimale er vel å auka kapasiteten i avd II. Ein auke i avd I gir ingen effekt, dei 2 andre avdelingane som sofaene må innom før dei er ferdige er og vert i enno større grad flaskehalsar.
Har rettet og sendt inn nytt. Laster det opp her i tråden også :)
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen S1 høsten 2017.pdf
(2.13 MiB) Lastet ned 284 ganger
Svar