S1 eksamen Høst 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

takk for svar

har du link til sensorveiledningen
Matteprivatist123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 25/11-2017 12:12

OldManWithBanter skrev:takk for svar

har du link til sensorveiledningen
https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/

Gå inn på "eksamensoppgaver og eksamensveiledninger" og søk på S1
Matteprivatist123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 25/11-2017 12:12

Hvordan gikk dere frem på oppgave 8b? Og svarte dere det samme på oppgave 7? (Del 1)
SH92

Matteprivatist123 skrev:
OldManWithBanter skrev:Jeg så r1 fasiten på sannsynslighet på del 2
Er det ikke mulig å gjøre c oppgaven med sannsynlighetkalkulator?
Jeg prøvde meg frem med ulike verdier for n i sannsynlighetskalkulatoren (får full uttelling for det, ifølge sensorveiledningen). Tror ikke det er mulig å gjøre det på noen annen måte der
Du kan bruke sannsynlighetskalkulatoren. Det skal gi full uttelling^^.
Når det ikke står noe spesifikt i oppgaven kan du løse den slik som du ønsker. Geogebra og det å bruke sannsynlighetskalkulatoren er jo innenfor S1 pensum.

Oppgave b løste jeg ved ta n= 5 og p= 0.2 og løste for akkurat 2. Fikk samme svar^^. Du kunne ha løst oppgaven ved og satt inn tallene i formelen for binomisk sannsynlighetsfordeling.

På c. Varierte jeg tallet på n til jeg nådde 91% eller noe. Da var det 11 avspillinger.

Du kunne ha løst denne oppgaven ved å løse 1-p(Ingen sanger med kygo) og løst ulikhetene.
Matteprivatist123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 25/11-2017 12:12

SH92 skrev:
Matteprivatist123 skrev:
OldManWithBanter skrev:Jeg så r1 fasiten på sannsynslighet på del 2
Er det ikke mulig å gjøre c oppgaven med sannsynlighetkalkulator?
Jeg prøvde meg frem med ulike verdier for n i sannsynlighetskalkulatoren (får full uttelling for det, ifølge sensorveiledningen). Tror ikke det er mulig å gjøre det på noen annen måte der
Du kan bruke sannsynlighetskalkulatoren. Det skal gi full uttelling^^.
Når det ikke står noe spesifikt i oppgaven kan du løse den slik som du ønsker. Geogebra og det å bruke sannsynlighetskalkulatoren er jo innenfor S1 pensum.

Oppgave b løste jeg ved ta n= 5 og p= 0.2 og løste for akkurat 2. Fikk samme svar^^. Du kunne ha løst oppgaven ved og satt inn tallene i formelen for binomisk sannsynlighetsfordeling.

På c. Varierte jeg tallet på n til jeg nådde 91% eller noe. Da var det 11 avspillinger.

Du kunne ha løst denne oppgaven ved å løse 1-p(Ingen sanger med kygo) og løst ulikhetene.
Men du kan vel ikke annet enn å prøve deg frem i sannsynlighetskalkulatoren med ulike verdier for n? Vet du kan regne det ut i CAS og for hånd, men er det noen annen måte å gjøre det på i sannsynlighetskalkulatoren?:)
SH92

Oppgave 8b.

4x+y <104

Jeg satte inn 26 for x.

Får Da y = 104-104 =0.

Dette oppfyller ikke ulikhetene at y må være større enn 0 men mindre/lik 90. Rullen må jo ha en lengde. Så radiusen må være mindre enn 26 cm
SH92

Men du kan vel ikke annet enn å prøve deg frem i sannsynlighetskalkulatoren med ulike verdier for n? Vet du kan regne det ut i CAS og for hånd, men er det noen annen måte å gjøre det på i sannsynlighetskalkulatoren?:)[/quote][/quote][/quote]

Det tror jeg faktisk ikke. Da må du ha regnet for hånd. Det er bare det du kan gjøre i kalkulatoren.
Matteprivatist123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 25/11-2017 12:12

SH92 skrev:Men du kan vel ikke annet enn å prøve deg frem i sannsynlighetskalkulatoren med ulike verdier for n? Vet du kan regne det ut i CAS og for hånd, men er det noen annen måte å gjøre det på i sannsynlighetskalkulatoren?:)
[/quote][/quote]

Det tror jeg faktisk ikke. Da må du ha regnet for hånd. Det er bare det du kan gjøre i kalkulatoren.[/quote]

Okei, tusen takk:)
vbvbvbf

Ahh, det røk 5ern. Man må ha minst 45 poeng for å få 5er? 41 duger vel ikke??
Matteprivatist123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 25/11-2017 12:12

vbvbvbf skrev:Ahh, det røk 5ern. Man må ha minst 45 poeng for å få 5er? 41 duger vel ikke??
Ifølge sensorveiledningen må du nok ha 45 poeng for å få 5'er..
Gjest

Gjest skrev:
Mathrix skrev:Innsatt får du 2log(-10)=2, og det går ikke.
Hmm, jeg så litt i notatene mine fra undervisningen, og da sa læreren at x kan være negativ dersom man opphøyer det i 2. For da blir det uansett positivt. Og når jeg prøvde det i geogebra, så fikk jeg 2. Men så skal det jo gå an å skrive det slik som du gjør, altså 2log(-10)=2, men da får jeg error.. ??
Dersom man bruker 1.logaritmesetning og skriver lg(x^2) om til 2lgx mister man en løsning.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
OldManWithBanter skrev:Jeg tror det er feil på oppg 2a) det blir b^4
Det er det, ja :) tror heldigvis det var det jeg svarte på eksamen. Er veldig usikker på oppgave 7
Skjermbilde 2017-11-26 kl. 12.17.26.png
Skjermbilde 2017-11-26 kl. 12.17.26.png (14.68 kiB) Vist 5672 ganger
Gjest

LektorNilsen skrev:
Gjest skrev:
OldManWithBanter skrev:Jeg tror det er feil på oppg 2a) det blir b^4
Det er det, ja :) tror heldigvis det var det jeg svarte på eksamen. Er veldig usikker på oppgave 7
Skjermbilde 2017-11-26 kl. 12.17.26.png
Takk, LektorNilsen! Kunne du tenkt deg å lage et løsningsforslag? :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
Takk, LektorNilsen! Kunne du tenkt deg å lage et løsningsforslag? :)
Er på saken ;) Vet ikke helt når jeg blir ferdig, men kommer så fort det er klart. Nå skal det nevnes at jeg ikke underviser S1 til vanlig, så kan hende jeg bruker noen metoder og tenkemåter som er "utradisjonelle" med tanke på hvordan S1 presenteres i lærebøker og undervisning. Det er ikke et fag jeg kjenner like godt som de andre kursene i VGS.
Gjest

LektorNilsen skrev:
Gjest skrev:
Takk, LektorNilsen! Kunne du tenkt deg å lage et løsningsforslag? :)
Er på saken ;) Vet ikke helt når jeg blir ferdig, men kommer så fort det er klart. Nå skal det nevnes at jeg ikke underviser S1 til vanlig, så kan hende jeg bruker noen metoder og tenkemåter som er "utradisjonelle" med tanke på hvordan S1 presenteres i lærebøker og undervisning. Det er ikke et fag jeg kjenner like godt som de andre kursene i VGS.
Fantastisk! :D
Svar