Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dragon

1. Et fly går i en høyde 9000m. Lufttrykket utenfor flyet er 30kPa. Inne i flykabinen er lufttrykket 80kPa. En flydør har arealet 1,5m^2


Hvor stor er summen av trykkraftene?

Hvis jeg finner trykkforskjellen får jeg riktig svar, altså (80*10^3 *30*10^3) *1,5 m^2

Men jeg forstår ikke hvorfor jeg må finne trykkforskjellen!

Kan noen ta seg tid til å forklare meg?


Tusen takk for eventuelle svar!!
Gjest

Du ønsker å finne netto krefter. Siden trykket fra kabin og utenfor virker i motsatt retning vil de jobbe mot hverandre. Vinduet opplever dermed bare å bli dyttet av differansen mellom kreftene, eller sagt på en annen måte det som er igjen av den største kraften etter at den har annullert den minste. Dette er interessant å vite når du skal dimensjonere vinduet fordi differansen av kreftene er det vinduet opplever å bli utsatt for. På samme måte hvis du står opp og ned på jordoverflaten så virker det egentlig alltid et atmosfære trykk på hele deg. Likevel ignorerer man dette fordi du har et tilsvarende stort trykk inne i kroppen din som annullerer atmosfære trykket. Når du trykk eller krefter er like store og motsatt rettet er det det samme som at det ikke er noen krefter i det hele tatt.
Dragon

Gjest skrev:Du ønsker å finne netto krefter. Siden trykket fra kabin og utenfor virker i motsatt retning vil de jobbe mot hverandre. Vinduet opplever dermed bare å bli dyttet av differansen mellom kreftene, eller sagt på en annen måte det som er igjen av den største kraften etter at den har annullert den minste. Dette er interessant å vite når du skal dimensjonere vinduet fordi differansen av kreftene er det vinduet opplever å bli utsatt for. På samme måte hvis du står opp og ned på jordoverflaten så virker det egentlig alltid et atmosfære trykk på hele deg. Likevel ignorerer man dette fordi du har et tilsvarende stort trykk inne i kroppen din som annullerer atmosfære trykket. Når du trykk eller krefter er like store og motsatt rettet er det det samme som at det ikke er noen krefter i det hele tatt.
Takk!
Svar