Kosmetisk problem i GeoGebra (koordinat)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Når man tegner en linje i et koordinatsystem i GeoGebra, hadde det vært fint å kunne bestemme at koordinatsystemet skal ende ved en bestemt verdi.

Vedlagt har jeg tegnet en linje i Geogebra, men det blir litt "rotete" når aksene fortsetter ut i intet.
Hadde vært finere å avrunde ved en bestemt verdi, slik som 30 000 i eksempelet fra boka.

Hvordan gjør man det i GeoGebra?
Vedlegg
24169452_10159742936810714_2090156169_o.jpg
24169452_10159742936810714_2090156169_o.jpg (408.78 kiB) Vist 3313 ganger
Skjermbilde 2017-11-27 kl. 11.07.16.png
Skjermbilde 2017-11-27 kl. 11.07.16.png (308.9 kiB) Vist 3313 ganger
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Fant ut av det etter litt knoting :roll:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

I tilfelle flere lurer på dette, så kan man begrense en funksjon mellom to x-verdier ved å spesifisere det slik.

Kode: Velg alt

f(x) = Funksjon(x^2, 0, 5)
Da vil grafen tegnes kun for $x \in [0, \ \ 5]$.

Vil man endre på selve aksene, så kan man holde Shift og dra aksene utover eller innover.
Bilde
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Aleks855 skrev:I tilfelle flere lurer på dette, så kan man begrense en funksjon mellom to x-verdier ved å spesifisere det slik.

Kode: Velg alt

f(x) = Funksjon(x^2, 0, 5)
Da vil grafen tegnes kun for $x \in [0, \ \ 5]$.

Vil man endre på selve aksene, så kan man holde Shift og dra aksene utover eller innover.
Oi, da har jeg ikke forstått det likevel. :shock:
Hvor i programmet skriver du inn den funksjonen?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

I input-feltet på bunnen.
Bilde
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Aleks855 skrev:I input-feltet på bunnen.
Hvor er det?

Ja, jeg ser du skriver "på bunnnen". Men tror jeg må ha et screenshot eller nærmere forklaring
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Jeg har Geogebra 6 da, tror ikke det er inntastningsfelt på bunnen der. Kanskje jeg brude laste ned 5-en?
men det burde jo være inntastning i 6-en også?
Gjest

Straamann skrev:Jeg har Geogebra 6 da, tror ikke det er inntastningsfelt på bunnen der. Kanskje jeg brude laste ned 5-en?
men det burde jo være inntastning i 6-en også?
Trykk på knappen helt oppe til høyre (med tre streker på). Da skal du få en meny, som blant annet inneholder "vis". Der kan du velge at inntastingsfelt skal vises
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Noen som vet hvordan man får lagret merkingsverktøyet i geogebra 6?

Er en video her: https://www.youtube.com/watch?v=asFsgz00UcM

Men fremgangsmåten fungerer bare i geogebra 5. Når man lagrer innstillinger i geogebra 6, forsvinner merkingsverktøyet neste gang man åpner programmet.

Jeg liker best å jobbe med Geogebra 6, siden 5-en av en eller anne grunn er på engelsk.
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

Straamann skrev:Fant ut av det etter litt knoting :roll:
Hvis du taster inn "funksjon" der det står "Skriv inn", vil du få opp noen forskjellige forslag til kommandoer.
Trykker du på "funksjon start slutt", eller noe i den duren, kan du bestemme x-verdien.
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

tobiaskf skrev:
Straamann skrev:Fant ut av det etter litt knoting :roll:
Hvis du taster inn "funksjon" der det står "Skriv inn", vil du få opp noen forskjellige forslag til kommandoer.
Trykker du på "funksjon start slutt", eller noe i den duren, kan du bestemme x-verdien.
Det er riktig. Jeg fant ut av det etterhvert. Det som imidlertid gjenstår som en "kosmetisk" utfordring, er:

Når man skriver inn funksjon , og får opp kommandoen <funksjon>, <start>, <slutt>, så funker det ikke å endre navn på funksjonen.
Ofte er det greit å kalle en funksjon f(x), men noen ganger vil vi kanskje at den skal hete h(m) eller g(cm). Skriver man inn dette for funksjon i valget, så godtar ikke geogebra det. Det kan bli litt dumt når man skal lage spesifikke fremstillinger der navnet på ulike grafer er viktig.

Noen som vet hvordan man kan endre navn på en graf selv om man bruker kommandoen "funkjson start slutt"?
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

Straamann skrev:
tobiaskf skrev:
Straamann skrev:Fant ut av det etter litt knoting :roll:
Hvis du taster inn "funksjon" der det står "Skriv inn", vil du få opp noen forskjellige forslag til kommandoer.
Trykker du på "funksjon start slutt", eller noe i den duren, kan du bestemme x-verdien.
Det er riktig. Jeg fant ut av det etterhvert. Det som imidlertid gjenstår som en "kosmetisk" utfordring, er:

Når man skriver inn funksjon , og får opp kommandoen <funksjon>, <start>, <slutt>, så funker det ikke å endre navn på funksjonen.
Ofte er det greit å kalle en funksjon f(x), men noen ganger vil vi kanskje at den skal hete h(m) eller g(cm). Skriver man inn dette for funksjon i valget, så godtar ikke geogebra det. Det kan bli litt dumt når man skal lage spesifikke fremstillinger der navnet på ulike grafer er viktig.

Noen som vet hvordan man kan endre navn på en graf selv om man bruker kommandoen "funkjson start slutt"?
Aha.
Man kan høyreklikke på funksjonsuttrykket i algebrafeltet, velge "egenskaper" og deretter skifte fra "f" til hvilket navn man vil.
Svar