Hvordan "fortsette" svingningene i et 9 grads polynom?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Magnus_Matte
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/12-2017 18:31

Hvordan kan jeg får svingningene til denne grafen til å fortsette? Eller er det en funksjon som passer bedre til listen med punkt?
Vedlegg
Skjermbilde 2017-12-04 kl. 18.29.04.png
Skjermbilde 2017-12-04 kl. 18.29.04.png (211.27 kiB) Vist 1970 ganger
Sist redigert av Magnus_Matte den 04/12-2017 20:54, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan nok få en bedre tilnærming hvis du øker graden av polynomet.

Jo større graden er, jo flere vendinger kan den ha.

Biter meg merke i at koeffisientene på de høyeste-grads leddene er såpass små at de har blitt rundet til 0 for syns skyld, i tilfelle det skaper forvirring.
Bilde
Magnus_Matte
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/12-2017 18:31

Aleks855 skrev:Du kan nok få en bedre tilnærming hvis du øker graden av polynomet.

Jo større graden er, jo flere vendinger kan den ha.

Biter meg merke i at koeffisientene på de høyeste-grads leddene er såpass små at de har blitt rundet til 0 for syns skyld, i tilfelle det skaper forvirring.

Takk for svar! Men jeg klarer ikke å få noen høyere grad av polynomet i Geogebra, vet du om noen andre programmer?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vet MATLAB har en polyfit-funksjon der du kan pøse på med så mange grader du vil. Dokumentasjon her: https://se.mathworks.com/help/matlab/ref/polyfit.html

Nå er ikke MATLAB mitt favorittspråk, men det er et språk med ekstremt mye innebygde verktøy for matematiske formål. Og det er noe du kan kjøre standalone på din egen PC uten nettverkstilgang, så det kan brukes på eksamen gitt at du har tilgang på PC.
Bilde
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Du kan prøve å tilnærme med en sinuskurve?
Magnus_Spansk

stensrud skrev:Du kan prøve å tilnærme med en sinuskurve?
Problemet er at den ikke tar høyde for vekst
Svar