Hvordan kan jeg KONSTRUERE en fellestangent til to sirkler?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
BOB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 15/11-2003 20:15

Heisann alle sammen :lol: Beklager dobbelpostet men jeg postet den første i feil forum :?

Det var en lettelse å finne dette forumet, dere er min siste utvei, ingen andre har kunnet hjelpe meg

Jeg er tømrerlærling og jobber med tegnepensumet på fritiden. Har gått gjennom alle oppgavene innenfor konstruksjonsgeometri men står nå fast på den siste oppgaven. Den er som følgende:

Vis med konstruksjon hvordan du konstruerer en felles tangent til de to sirklene. På arket er det tegnet inn en stor sirkel og en mindre. Det er også vist en konstruksjonsmetode på arket men jeg forstår den ikke! Hvis dette er uklart kan jeg alltids scanne inn oppgaven.

Tusen takk!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
La oss se om vi greier denne uten papir og blyant...
Først: dersom sirklene er like store antar jeg at saken er grei.

Dersom to sirkler ikke krysser hverandre i pereferien er det 4 mulige tangenter.

Du har to sirkler med radius r[sup]liten[/sup] og r[sup]stor[/sup].
Trekk linjen mellom begge sirkelsentrumene og forleng denne.

Et sted på linjen vil det være et punkt P som er slik at tangenten til begge sirklene går gjennom P.

Nå bruker du formlikhet to ganger (ser du de formlike trekantene?). Du kjenner begge radiene og avstanden mellom sirkelsentrumene, enkel proporsjonsregning gir deg avstanden til P. Bruk samme tenkning en gang til, men denne gangen på linjen som utgjør tangenten.

Håper det hjalp.
Dersom nei kan du komme tilbake.

MVH
Kenneth M
BOB
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 15/11-2003 20:15

Heisann og takk for svar! :D

Har ikke prøvd ut det du skriver men jeg skal se om jeg blir klokere, hvis ikke må jeg nok plage deg litt mer :wink: Tok i full fart og grovtegnet oppgaven slik den skal løses slik at du ser helt tydelig hvordan det er tenkt men fikk ikke til å legge den til i posten her, sendte den derfor til deg i mail :lol:

Tusen takk!
Svar