Kjapt spørsmål angående avlesing av graf på en TI-83!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jon Blund

Heisann!

Prøvde å slå opp i bruksanvisningen men fant ingenting....

Hvis jeg har tegnet opp en graf så representerer gjerne x f.eks år og y f.eks forbruk.

Hvis jeg vil finne ut hvor mange år det tar før f.eks 1000 enheter er forbrukt, må jeg gå fra 1000 y og horisontalt til jeg møter grafen. Der finner vi verdien x år.

Men dette kan dere naturligvis:-)

Spørsmålet er........hvordan kan jeg taste inn verdier for enten y eller x og finne ut hvor grafen skjæres?

De eneste funksjonene jeg har lært meg er å finne nullpunkt, bunnpunkt og toppunkt.

I skrivende øyeblikk fant jeg ut at ved å trykke CALC og så VALUE kan jeg velge verdi for X.

Men finnest en lignende knapp etsted for Y?

Med veldig vennlig hilsen,

Jon Blund
Densomsvarer

Heisann!

Du skal finne skjæringspunktet mellom to grafer, med andre ord?

Da går du inn på CALC og velger 5: intersect.

I ditt eksempel kan du lage en graf av funksjonen y=1000, og finne skjæringspunktet mellom denne grafen og den "opprinnelige" grafen.
Jon Blund

Takker du!

Men den funksjonen du beskriver kan jeg allerede:-)

Det jeg mener gjelder en graf. Jeg vil finne ut hva x er hvis Y f.eks = 1000.

Du vet, man finner 1000 på y-aksen og så går man horisontalt bortover til man treffer grafen, deretter loddrett nedover for å finne x-verdien.

Når man trykker CALC, 1:VALUE kan man trykke inn verdien for x og finne ut hva dette tilsvarer for y.

Men jeg har ikke funnet ut hvordan man kan gjøre det samme for y.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

GSOLV Y-Calc/X-calc
Jon Blund

Candela skrev:GSOLV Y-Calc/X-calc
Hvor fant du den sa du? Finner ikke noe jeg :?
2tx
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 25/09-2006 15:24

Texas TI-83 har ikke x-cal/y-cal

Må gå veien om intersection...

Se evt denne topicen.
Det er ikke alle gitt, å forstå alt...
Svar