Sensor med dårlige holdninger - Et rettssikkerhetsproblem?
Lagt inn: 01/07-2023 00:15
Jeg synes Udir, Statsforvalteren og andre relevante instanser bør lese kommentarene som er skrevet på Facebook-gruppen «matematikkdidaktikk». I denne gruppen er det flere hundre lærere som diskuterer matematikkfaget. Det har også pågått en rekke diskusjoner om eksamen i matematikk 1P og bedømmelsen av denne. Enkelte sensorer diskuterer oppgavens vanskelighetsgrad og hvor streng eller mild sensorveiledningen er.
En av sensorene skriver følgende om kravene i sensorveiledningen:
«Føler dette blir litt som å gi poeng til elever som klarer skrive navnet sitt med blokkbokstaver på en norskstil. Med stavekontroll. Nivået på hva vi krever for bestått blir latterlig lavt i de tilfellene. Hvis dette er det som må til for mange elever, bør de "gå om igjen", fremfor at vi dytter dem videre bare fordi de er født i det og det året.»
En annen kommentar på gruppa om kravene til bestått karakter er:
«At man banaliserer kravene for bestått dit at det ikke er noe matematisk relevant kompetanse igjen å vurdere.»
Videre er også følgende kommentert fra ulike sensorer:
«Av og til virker det som oppgavene blir laget for å imponere andre mattelærere...Enig i at det må være flere rett fram oppgaver ikke alltid med en vri eleven ikke har vært borti før»
«Årets erfaring med eksamen har vel på alle mulige vis vist at ydmykhet og lydhørhet ikke er udirs sterke sider. Men det er lov å håpe»
«Det er jo nærmest en hån mot elevene at de kan gå ut av eksamenslokalet og praktisk talt ikke ha gjort matte og likevel bestå på 15%.»
Tenk at disse er med på å bestemme hvilken karakter våre barn, barnebarn, søsken og venner skal få!
En av sensorene skriver følgende om kravene i sensorveiledningen:
«Føler dette blir litt som å gi poeng til elever som klarer skrive navnet sitt med blokkbokstaver på en norskstil. Med stavekontroll. Nivået på hva vi krever for bestått blir latterlig lavt i de tilfellene. Hvis dette er det som må til for mange elever, bør de "gå om igjen", fremfor at vi dytter dem videre bare fordi de er født i det og det året.»
En annen kommentar på gruppa om kravene til bestått karakter er:
«At man banaliserer kravene for bestått dit at det ikke er noe matematisk relevant kompetanse igjen å vurdere.»
Videre er også følgende kommentert fra ulike sensorer:
«Av og til virker det som oppgavene blir laget for å imponere andre mattelærere...Enig i at det må være flere rett fram oppgaver ikke alltid med en vri eleven ikke har vært borti før»
«Årets erfaring med eksamen har vel på alle mulige vis vist at ydmykhet og lydhørhet ikke er udirs sterke sider. Men det er lov å håpe»
«Det er jo nærmest en hån mot elevene at de kan gå ut av eksamenslokalet og praktisk talt ikke ha gjort matte og likevel bestå på 15%.»
Tenk at disse er med på å bestemme hvilken karakter våre barn, barnebarn, søsken og venner skal få!