Digital graftegning 2p-y
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei jeg lurer på en oppgave som lyder følgende: Tegn linja digitalt y=2x+10 og x er mellom -10 og 10. Jeg skrev inn likningen som den er men usikker på om jeg fikk rett svar. Skal forsøke å legge ved bilde. Takk for hjelpen
- Vedlegg
-
- oppgave 5.23 a.png (115.95 kiB) Vist 1905 ganger
Prøv
Det vil tegne den samme linja, men faktisk begrense den til intervallet fra oppgaven.
Kode: Velg alt
Funksjon(2x+10, -10, 10)
Hei, tusen takk. Forsøkte å skrive inn på nytt og ta med -10 og 10 men er usikker på om jeg fikk det riktig? Legger ved bilde
Hvor kan jeg finne youtube videoer av digital graftegning for 2p-y?
Hvor kan jeg finne youtube videoer av digital graftegning for 2p-y?
- Vedlegg
-
- oppgave 5.23 a.png (96.23 kiB) Vist 1878 ganger
Sist redigert av origin86 den 04/08-2023 11:57, redigert 2 ganger totalt.
Ny men samme oppgave hvor jeg ikke kan se for meg at det jeg har gjort er riktig. Usikker på hva jeg har gjort feil her? Tegn linja digitalt når y=-0,05x+10 og x er mellom 0 og 20
- Vedlegg
-
- oppgave 5.23b.png (96.72 kiB) Vist 1870 ganger
Det trenger du ikke
En fin måte å sjekke om grafen er "rett på" er ved å gjøre noen håndkalkulasjoner.
Sett inn verdier for x og se om de stemmer overens med grafen.
Feks:: x = 0
[tex]f(x) = -0.05x + 10[/tex]
[tex]f(0) = -0.05*(0) + 10[/tex]
[tex]f(0) = 10[/tex]
Som du kan se på grafen din (Når x = 0 er y = 10:
x = 10:
[tex]f(10) = -0.05*(10) + 10[/tex]
[tex]f(10) = -0.5 + 10[/tex]
[tex]f(10) = 9.5[/tex]
som du kan se på grafen (når x = 10 er y = 9.5)
x = 20:
[tex]f(20) = -0.05*(20) + 10[/tex]
[tex]f(20) = -1 + 10[/tex]
[tex]f(20) = 9[/tex]
som du kan se på grafen (når x = 20 er y = 9)
Om du velger å strekke ut grafen for at linjen skal se mer "rett ut", har dette ingen hensikt i dette tilfellet, ved mindre du strekker den slik at den er lettere å lese direkte fra geogebra.
En fin måte å sjekke om grafen er "rett på" er ved å gjøre noen håndkalkulasjoner.
Sett inn verdier for x og se om de stemmer overens med grafen.
Feks:: x = 0
[tex]f(x) = -0.05x + 10[/tex]
[tex]f(0) = -0.05*(0) + 10[/tex]
[tex]f(0) = 10[/tex]
Som du kan se på grafen din (Når x = 0 er y = 10:
x = 10:
[tex]f(10) = -0.05*(10) + 10[/tex]
[tex]f(10) = -0.5 + 10[/tex]
[tex]f(10) = 9.5[/tex]
som du kan se på grafen (når x = 10 er y = 9.5)
x = 20:
[tex]f(20) = -0.05*(20) + 10[/tex]
[tex]f(20) = -1 + 10[/tex]
[tex]f(20) = 9[/tex]
som du kan se på grafen (når x = 20 er y = 9)
Om du velger å strekke ut grafen for at linjen skal se mer "rett ut", har dette ingen hensikt i dette tilfellet, ved mindre du strekker den slik at den er lettere å lese direkte fra geogebra.
Hei tusen takk. De x verdiene og utregningene ble for meg komplisert i mitt hodet...må ha ting inn med teskjed... Tolker svaret ditt som at grafen er rett slik den er?Cookiie skrev: ↑08/08-2023 07:47 Det trenger du ikke
En fin måte å sjekke om grafen er "rett på" er ved å gjøre noen håndkalkulasjoner.
Sett inn verdier for x og se om de stemmer overens med grafen.
Feks:: x = 0
[tex]f(x) = -0.05x + 10[/tex]
[tex]f(0) = -0.05*(0) + 10[/tex]
[tex]f(0) = 10[/tex]
Som du kan se på grafen din (Når x = 0 er y = 10:
x = 10:
[tex]f(10) = -0.05*(10) + 10[/tex]
[tex]f(10) = -0.5 + 10[/tex]
[tex]f(10) = 9.5[/tex]
som du kan se på grafen (når x = 10 er y = 9.5)
x = 20:
[tex]f(20) = -0.05*(20) + 10[/tex]
[tex]f(20) = -1 + 10[/tex]
[tex]f(20) = 9[/tex]
som du kan se på grafen (når x = 20 er y = 9)
Om du velger å strekke ut grafen for at linjen skal se mer "rett ut", har dette ingen hensikt i dette tilfellet, ved mindre du strekker den slik at den er lettere å lese direkte fra geogebra.
Hjelp2.png
Litt usikker på om jeg er inne på noe i denne oppgaven men prøver allikevel. Oppgaver er som følgende: Vi fyller kaffe med temperatur 90 grader på ei termosflaske. Temperaturen i flaska synker med 3 grader per time. Tegn digitalt ei linje som viser sammenhengen mellom y og t når t er mellom 0 og 10.
Jeg har tatt utgangspunkt i denne første delen i youtube videoen men satt inn verdiene i oppgaven: https://www.youtube.com/watch?v=53Hx6SrtGlo
Jeg har tatt utgangspunkt i denne første delen i youtube videoen men satt inn verdiene i oppgaven: https://www.youtube.com/watch?v=53Hx6SrtGlo
Om du legger ut akkurat hva du har gjort er det litt enklere å hjelpe.
Men det du må gjøre er å lage en funksjon som starter på 90 og synker med 3 grader per time.
I dette tilfellet bil funksjonen se ut som følgende:
[tex]f(t) = 90 - 3t[/tex] hvor 0 < t < 10, og t representerer antall timer.
Du kan se at dette er korrekt ved å gjøre det for hånd:
feks:
etter en time er temperaturen 87 grader (90-3)
etter 2 timer er temperaturen 84 grader (90-6)
etter 3 timer er temperaturen 81 grader (90-9)
etter 4 timer er temperaturen 78 grader (90-12)
og etter 5 timer er temperaturen 75 grader (90-15).
[tex]f(t) = 90 - 3t[/tex]
[tex]f(5) = 90- 3*(5)[/tex]
[tex]f(5) = 75[/tex]
Det er samme logikk man bruker ved sparing.
La oss si at du har 100 kr i banken og du får satt inn 3 kr hver eneste dag, hvor t er dager.
[tex]f(t) = 100 + 3t[/tex]
Du kan da finne ut hvor mye du har spart etter t antall dager (feks 300)
[tex]f(300) = 100 + 3*300 = 100 + 900 = 1000[/tex]
Håper dette hjelper
Grunnen til at du har t mell om 0 og en eller annen verdi er eksepelvis: her starter du med 100,- kr så det gir ingen mening å se på hva som skjer før først dag etter at du har spart. feks ( t = - 1, vil gi 97, noe som aldri skjedde, så grafen er ugyldig i dette intervallet).
Men det du må gjøre er å lage en funksjon som starter på 90 og synker med 3 grader per time.
I dette tilfellet bil funksjonen se ut som følgende:
[tex]f(t) = 90 - 3t[/tex] hvor 0 < t < 10, og t representerer antall timer.
Du kan se at dette er korrekt ved å gjøre det for hånd:
feks:
etter en time er temperaturen 87 grader (90-3)
etter 2 timer er temperaturen 84 grader (90-6)
etter 3 timer er temperaturen 81 grader (90-9)
etter 4 timer er temperaturen 78 grader (90-12)
og etter 5 timer er temperaturen 75 grader (90-15).
[tex]f(t) = 90 - 3t[/tex]
[tex]f(5) = 90- 3*(5)[/tex]
[tex]f(5) = 75[/tex]
Det er samme logikk man bruker ved sparing.
La oss si at du har 100 kr i banken og du får satt inn 3 kr hver eneste dag, hvor t er dager.
[tex]f(t) = 100 + 3t[/tex]
Du kan da finne ut hvor mye du har spart etter t antall dager (feks 300)
[tex]f(300) = 100 + 3*300 = 100 + 900 = 1000[/tex]
Håper dette hjelper
Grunnen til at du har t mell om 0 og en eller annen verdi er eksepelvis: her starter du med 100,- kr så det gir ingen mening å se på hva som skjer før først dag etter at du har spart. feks ( t = - 1, vil gi 97, noe som aldri skjedde, så grafen er ugyldig i dette intervallet).
Hei, jeg legger ved skjermdup. Skrev inn funksjon (start/slutt), og la inn verdiene 90-3,0,10. Ser at det kanskje er feil
Cookiie skrev: ↑18/08-2023 09:44 Om du legger ut akkurat hva du har gjort er det litt enklere å hjelpe.
Men det du må gjøre er å lage en funksjon som starter på 90 og synker med 3 grader per time.
I dette tilfellet bil funksjonen se ut som følgende:
[tex]f(t) = 90 - 3t[/tex] hvor 0 < t < 10, og t representerer antall timer.
Du kan se at dette er korrekt ved å gjøre det for hånd:
feks:
etter en time er temperaturen 87 grader (90-3)
etter 2 timer er temperaturen 84 grader (90-6)
etter 3 timer er temperaturen 81 grader (90-9)
etter 4 timer er temperaturen 78 grader (90-12)
og etter 5 timer er temperaturen 75 grader (90-15).
[tex]f(t) = 90 - 3t[/tex]
[tex]f(5) = 90- 3*(5)[/tex]
[tex]f(5) = 75[/tex]
hjelp3.png
Det er samme logikk man bruker ved sparing.
La oss si at du har 100 kr i banken og du får satt inn 3 kr hver eneste dag, hvor t er dager.
[tex]f(t) = 100 + 3t[/tex]
Du kan da finne ut hvor mye du har spart etter t antall dager (feks 300)
[tex]f(300) = 100 + 3*300 = 100 + 900 = 1000[/tex]
Håper dette hjelper
Grunnen til at du har t mell om 0 og en eller annen verdi er eksepelvis: her starter du med 100,- kr så det gir ingen mening å se på hva som skjer før først dag etter at du har spart. feks ( t = - 1, vil gi 97, noe som aldri skjedde, så grafen er ugyldig i dette intervallet).
- Vedlegg
-
- oppgave 5.24b.png (90.94 kiB) Vist 1649 ganger