Vekten på et legeme i vann!!??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mitchi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/06-2006 18:01
Sted: Tromsø

Hei!
Kan noen svare meg på denne oppgaven??

-Hva blir vekten til et kjettinglodd i saltvann? Kjettingloddet veier 45 kg på land.

:?
-michelle-
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Mener vi trenger volumet av klossen for å kunne avgjøre dette. :)

Dersom klossen har en masse på 45 kg tilsvarer dette en viss tyngde gitt ved mg = G = 45*9,81 = 441,45 Newton

Når klossen er senket i vann vil den derimot få en oppdrift som vil gjøre at tyngden blir mindre.

Arkimedes lov sier at oppdrift er lik tyngden av den fortrengte masse. Altså trenger vi volumet til klossen, samt massetettheten til vannet det er snakk om (dette finner du helt sikkert i fysikktabellen din). :)

Kan godt sette opp et lite eksempel - med forbehold om feil
------------
La oss si at volumet til loddet er 20cm[sup]3[/sup] og at massen er 45 kg. Når denne klossen står på land vil den ha en tyngde gitt ved masse ganget med tyngdens akselerasjon, altså:
45*9,81 = 441,45 newton.

Vi senker nå hele dette loddet ned i saltvann (saltvann har massetetthet på 1,025g/cm[sup]3[/sup])
Oppdriften til loddet er gitt ved p*v*g (p = massetetthet, v = volum, g = tyngdens akselerasjon)
Videre gir dette oss
20*1,025*9,81 = 201,105 newton.

Kraften som da virker på klossen når den er nedsenket i saltvann blir da tyngden minus oppdrift, eller 441,45 - 201,105 = 240,345 newton.

Vi husker fra tidligere at sammenhengen mellom tyngde, masse og tyngdens akselerasjon var mg = T (m = masse, g = tyngdens akselerasjon og T = tyngde) som gir oss:
9,81m = 201,105
m = 20,5

Loddet vil altså bare veie 20,5 kg helt nedsenket i saltvann.



Nå rett etter jeg er ferdig her er det akkurat som noe kraftig skurrer. Sitter på jobb og skriver dette og er en stund siden jeg hadde om dette i fysikken, så tar som sagt veldig forbehold om feil. :)
Dersom noen ser at jeg har riv ruskende galt, feel free to correct me.
Torbjørn

Først finner du oppdriftsfaktor: k

k= (sg stål - sg væske)/sg stål = (7,85-1,03)/7,85= 0,868

Vekt av loddet i saltvann= 45kg x 0,868= 39,06kg
Svar