Jeg trenger hjelp igjen :/ Integraler...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rtm1981
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 08/04-2004 18:39
Sted: Østfold
Kontakt:

Skulle gjerne hatt litt hjelp med disse:

Regn ut integralet:

[itgl][/itgl] 2x/(x[sup]2[/sup] - 2x -3) dx

og, Regn ut integralet:

[sup]-1[/sup][itgl][/itgl][sub]0[/sub] (x[sup]3[/sup] - 2x[sup]2[/sup] - 11x + 16) / (x[sup]2[/sup] + 2x -3) dx

Og kanskje så jeg kan forstå divisjon mellom brøker med x og slikt,
kunne noen forklare meg hva som skjer her:

(x[sup]3[/sup] - 3x[sup]2[/sup] - 5x + 16) / (x[sup]2[/sup] - 2x - 8 ) = (x - 1) + *(x + 8 ) / (x [sup]2[/sup] - 2x - 8 )

Det etter * tegnet er altså teller og never, (x - 1) som står til venstre er utenfor brøken. Hvordan kom de frem til dette svaret?

Sorry jeg skriver med slik hast nå, men jeg begynner å slippe opp for tid :(
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

rtm1981 skrev:Regn ut integralet:

[itgl][/itgl] 2x/(x[sup]2[/sup] - 2x -3) dx
[itgl][/itgl] 2x/(x[sup]2[/sup] - 2x -3) dx
2[itgl][/itgl] x/((x+1)[sup]2[/sup](x-3)[sup]2[/sup]) dx
Delbrøksoppspaltning gir (spør etter detaljer):
2 [itgl][/itgl]( 1/4 * 1/(x+1) + 3/4 * 1/(x-3) )dx
1/2 * [itgl][/itgl]dx/(x+1) + 3/2 [itgl][/itgl]dx/(x-3)
1/2 * ln(x+1) + 3/2 * ln(x-3)
rtm1981 skrev:Regn ut integralet:

[sup]-1[/sup][itgl][/itgl][sub]0[/sub] (x[sup]3[/sup] - 2x[sup]2[/sup] - 11x + 16) / (x[sup]2[/sup] + 2x -3) dx

Og kanskje så jeg kan forstå divisjon mellom brøker med x og slikt,
kunne noen forklare meg hva som skjer her:

(x[sup]3[/sup] - 3x[sup]2[/sup] - 5x + 16) / (x[sup]2[/sup] - 2x - 8 ) = (x - 1) + *(x + 8 ) / (x [sup]2[/sup] - 2x - 8 )

Det etter * tegnet er altså teller og never, (x - 1) som står til venstre er utenfor brøken. Hvordan kom de frem til dette svaret?
Her er det brukt polynomdivisjon. Hvis du ikke har vært borti dette finner du et eksempel her.
(x - 1) ble resulatet av divisjonen, med en rest på (x+8 ). Derfor kan det skrives slik som det er gjort.
rtm1981[offline]

Takker Oro :) Men internet klikka hjemme hos meg, og etter det så har jeg gitt opp integraler! hehe... har bare idag igjen, før jeg må begynne med Engelsk muntlig, så jeg tenkte jeg burde begynne på sannsynlighet :D
Svar