Hjelp: omvendt proporsjonalitet!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
barkatt
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/09-2006 12:14
Sted: Bodø

Jeg har en oppgave her som jeg plages noe voldsomt med.

"Tonehøyden til en orgelpipe er blandt annet bestemt av lengden på orgelpipen. Vi har målt følgende sammenheng mellom lengden på orgenlpipen og tonehøyden y:

x (m) - 0,1 - 0,2 - 0.5 - 0,8 - 1,0 - 3,0
y (Hz) - 1560 - 780 - 312 - 195 - 156 - 52

Undersøk om x og y er omvendt proporsjonale størrelser. Skriv opp sammenhengen mellom x og y. Hvor lang er den orgenpipen som gir kammertonen 440 Hz?"

Jeg har funnet ut at sammenhengen mellom disse er 156, ved å multiplisere f.eks. 195 * 0,8. (= 156)

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut hvor lang denne orgenpipen som gir kammertone 440 Hz er. Jeg finner ingen regel som kan forklare dette og føler meg passe dum her jeg sitter.

Noen som kan hjelpe med dette?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

barkatt skrev:Jeg har en oppgave her som jeg plages noe voldsomt med.

"Tonehøyden til en orgelpipe er blandt annet bestemt av lengden på orgelpipen. Vi har målt følgende sammenheng mellom lengden på orgenlpipen og tonehøyden y:

x (m) - 0,1 - 0,2 - 0.5 - 0,8 - 1,0 - 3,0
y (Hz) - 1560 - 780 - 312 - 195 - 156 - 52

Undersøk om x og y er omvendt proporsjonale størrelser. Skriv opp sammenhengen mellom x og y. Hvor lang er den orgenpipen som gir kammertonen 440 Hz?"

Jeg har funnet ut at sammenhengen mellom disse er 156, ved å multiplisere f.eks. 195 * 0,8. (= 156)

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut hvor lang denne orgenpipen som gir kammertone 440 Hz er. Jeg finner ingen regel som kan forklare dette og føler meg passe dum her jeg sitter.

Noen som kan hjelpe med dette?
---------------------------------------------------------------------------

Hmmm- du har jo nesten løst oppgava selv !
Hvis x er omvendt proporsjonal med y, eller motsatt, y er omvendt proporsjonal med x, så skrives:

[tex] y [/tex]= [tex]k\over x[/tex]

Og proporsjonalitetsfaktoren er k=156, som du selv antyder. Flere måter å finne det ut på. Vel,

[tex] y [/tex]= [tex]156\over x[/tex] (I)

eller

[tex] x [/tex]= [tex]156\over y[/tex] (II)

Ergo er x omvendt proporsjonal med y

Dytt y = 440 (Hz) inn i (II)

[tex] x [/tex]= [tex]156\over 440[/tex] (m) = 0.35 (m)

Altså orgelpipa er 0.35 m [symbol:tilnaermet] 0.4 m
barkatt
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/09-2006 12:14
Sted: Bodø

Tusen takk for hjelpen =)

Svaret har visst stirret meg i øynene hele tiden!

Setter stor pris på rask respons !
2tx
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 25/09-2006 15:24

barkatt skrev:
x (m) - 0,1 - 0,2 - 0.5 - 0,8 - 1,0 - 3,0
y (Hz) - 1560 - 780 - 312 - 195 - 156 - 52


Jeg har funnet ut at sammenhengen mellom disse er 156, ved å multiplisere f.eks. 195 * 0,8. (= 156)?
Jeg ser sammenhengen, men ikke at proporsjonalitetsfaktoren er k=156

Jeg ser at frekvensen halveres når pipe høyden dobles... :idea:

Kan noen forklare dette?
Det er ikke alle gitt, å forstå alt...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

2tx skrev:
barkatt skrev:
x (m) - 0,1 - 0,2 - 0.5 - 0,8 - 1,0 - 3,0
y (Hz) - 1560 - 780 - 312 - 195 - 156 - 52


Jeg har funnet ut at sammenhengen mellom disse er 156, ved å multiplisere f.eks. 195 * 0,8. (= 156)?
Jeg ser sammenhengen, men ikke at proporsjonalitetsfaktoren er k=156

Jeg ser at frekvensen halveres når pipe høyden dobles... :idea:

Kan noen forklare dette?
-------------------------------------------------------------------------

Nåja... x*y = 156 = (0.1*1560) = (0.2*780) = (0.5*312) = (0.8*195) = (1*156) = (3*52) = k

[tex] x [/tex]= [tex]156\over y[/tex] som omformes til

[tex] y [/tex]= [tex]156\over x[/tex] som omformes til

x*y =156 og k =156
2tx
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 25/09-2006 15:24

Re: Janhaa

Takk, burde vel sett den ja.
Det er ikke alle gitt, å forstå alt...
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Uff, så kvalm jeg blir av matte- og fysikkoppgaver som sier at kammertonen A = 440 Hz. Det er den i mange andre land, men i Norge er den 442 Hz. Det vet jeg fordi jeg spiller kammertone hver uke i symfoniorkesteret :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

sEirik skrev:Uff, så kvalm jeg blir av matte- og fysikkoppgaver som sier at kammertonen A = 440 Hz. Det er den i mange andre land, men i Norge er den 442 Hz. Det vet jeg fordi jeg spiller kammertone hver uke i symfoniorkesteret :)
--------------------------------------------------------------------------

Enig,

har merket meg tilsvarende unøyaktigheter i alskens oppgaver.
Gjenspeiler vel mangel på både kunnskap og "kvalitetssikring".
Tilsynelatende detaljer og bagateller som er irriterende.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Et annet irritasjonsmoment er at 2MX-bøkene våre tydeligvis ikke vet hva "tilnærmet lik" er for noe.

De påstår f.eks. at [tex]sqrt {3} = 1,73[/tex], mens det opplagte er at [tex]sqrt {3} \approx 1,73[/tex].

Fysikkbøkene våre lider av et lignende problem; de avrunder så grovt at de rett og slett får store feil i fasiten. Flere kN (opptil 10 %) forsvinner i avrundingene som boka beskriver som "hensiktsmessige."
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Matematikk er det vel teit med slike avrundinger, men i fysikk skal de vel gjøres. Alle vet vel at svar ikke kan oppgis med større nøyaktighet enn du har nøyaktighet i informasjon.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Poenget er at de runder av et svar på nøyaktig form ut fra opplysningene som er gitt, og så bruker de det avrundede tallet videre, slik at det oppstår unøyaktigheter som ikke skyldes unøyaktigheter i informasjonen, men unødvendige avrundinger midt i prosessen.
Og i fysikk liker man vel best svar som er "ferdigutregnet" og står på desimalform, tenker jeg. Men da er det snakk om det endelige svaret.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hah! Hvem gjør mellomregninger uansett! Man skal vel regne med en mer enn man gir svaret med. (Hvis man har hatt mellomregning .. )
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Man gjør mellomregning hvis man skal ha ut en variabel i oppgave a) som man skal regne videre med i oppgave b) ;-)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Joa. Hvis oppgaven sier det ja. Men er like greit å bare sette inn utrykket for oppgaven i neste oppgave da. Så får du ut nøyaktig det svare du ønsker!
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Ja, det er det jeg sier. Men da gir fasiten galt svar, for den bygger videre på avrundingen i a). Det er det som er problemet med fysikkboka.

Men nå sporer vi av tråden her.
Svar