MATEMATIKKPROGRAM

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

Hei, er det noen som nytter seg av et godt og brukbart matematikkprogram og som ønsker å meddele programmets navn?
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Ja, jeg har opptil flere.

Du har Mathematica, som kanskje er det beste, men dette programmet er utrolig dyrt, mener å ha hørt ca. 12 000 kroner for én lisens. Studenter får det vel billigere. Men på hjemmesiden til programmet kan du laste ned en demoversjon som du får bruke i 15 dager.

Et gratisprogram er Eigenmath, som du kan laste ned fra hjemmesiden. Dette har ikke like mange funksjoner, men det har en del allikevel.

Begge systemene inneholder CAS (Computer Algebra System), altså regner de symbolsk (slik vi gjør i likninger, kvadratrottegn osv.) i stedet for bare aritmetisk, slik de fleste kalkulatorer gjør. Det betyr at du får svar på eksakt form, men naturligvis kan du be programmet om å runde av til et desimaltall om du vil.

Begge programmene kan derivere og integrere, løse likninger, faktorisere, utvide osv osv.

I tillegg kan Mathematica gjøre en del mer avansert, som finne ut om rekker konvergerer eller divergerer, og hvis de konvergerer, hva de konvergerer til.

Anbefaler alle å laste ned begge programmene, og bruke Mathematica for det det er verdt de 15 dagene man får bruke det. Så holder Eigenmath lenge etterpå.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Andre alternativer er naturligvis Maple, som jeg personlig synes er bedre enn Matematica, men gir samme funksjonalitet.

Hvis du er ute etter mer beregningsorientert programvare anbefaler jeg matlab. Ellers kan man jo programmere numerikk mest effektivt i FORTRAN, men det er til de grader overkill på videregående.
Tipper du der er mest interessert i de symbolske programmene.
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

En pro versjon av mathematica koster 20 000 norske kroner. :shock:
Svar