Trenger noen tips om matte generelt.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kealle
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 05/10-2006 23:08

Tenk at det finnes noen individualister som har laget et mattematikkfora!
Jeg får begynne med å takke dere for denne flotte siden, jeg har lusket litt rundt og funnet utrolig mye lærerikt her. Nå ble jeg endelig medlem fordi jeg følte meg klar for å delta i diskusjonsforumet.

Jeg har ikke hatt matematikk på mange år, og har i år begynt på studiekompetanse (1 årig kurs). Jeg har alltid følt meg ganske sterk i matte, men til min store fortvilelse ser det ut til at noe av den en gang logiske måten jeg tenkte på er forsvunnet??!!

Jeg har mine anelser om at dette kan komme av at jeg ikke har benyttet disse delene av hjernen på mange år.. Er det noen der ute som har merket liknende?

Og er det noen som har noen gode måter å bli god på som de ønsker å dele? :)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Nu,vel.

Nå har jeg aldri vært den i den situasjonen selv, men jeg har ofte opplevd å se spørsmålet "hvordan bli god i matte" blitt stilt. Det er egentlig bare det vanlige svaret jeg kan gi på det:

Regn oppgaver som mannen med ljåen
Forstå hvorfor det blir som det blir, ikke bare si "åj stemmer fasit".
Og spør her når det er noe du lurer på ;)
Pixies
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/10-2006 15:34

uffja.. kjenner meg igjen..

tok 1MX for 6 år siden og gikk ut derifra med 5 til eksamen uten problem..

nå.. 6 år etter har jeg satt meg på skolebenken igjen og tar opp 2 og 3 MX på et år.. og det er som lærern min sider " å gå på skole er som å drikke vann fra en brannslange " håpløst å få med seg alt.. men jeg har funnet ut at med mye hjemme arbeid så går det på et vis.. =)
GQ
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 11/10-2005 21:02
Sted: Oslo

Ja, det er helt vanlig at man blir "rusten" når det er gått noen år. En del av det er "mattekondis" og kan trenes opp ved å regne ofte. Den andre delen går på "redskapskassa" og hva man har med seg oppi den. Den kan også utvides ved å regne mye. For min egen del var begge deler mangelfulle da jeg begynte på studiene, i hvertfall i forhold til mange av mine medstudenter. Det var veldig tøft i starten. Men til slutt gikk jeg ut med mine beste karakterer i nettopp matematikk, blant de beste i kullet. Mine tips er:

1. Finn deg noen å regne sammen med, sannsynligheten for å bli stående fast synker jo flere dere er. Dessuten blir leksejobbingen mer forpliktende på den måten, det beste er å ha faste kollokvietider på skolen.

2. Gi deg selv positiv oppbacking! Ikke tenk at du er treig fordi du jobbet lenge med et stykke, tvert imot kan det være veldig effektiv mattejobbing å klare å holde fokus lenge på et stykke selv om du ikke får det til med en gang! Jeg kunne ofte sitte åtte timer og bare få løst noen få oppgaver, men jeg lærte masse av det! Og ikke bare om ting som var relevante for nettopp dét stykket, men for andre sammenhenger også. Når du kjenner at du er sliten i hodet, da har du gjort en skikkelig økt, uansett hvor langt du kom.

3. Som sagt over her; regn masse oppgaver. Det er bare på den måten du møter tingene i deres sammenheng. Matematikk er på dette nivået på flere måter et "gjøre-fag". Det nytter pent lite å lese den siste uka før eksamen.

Og ikke vær for stolt til å spørre om hjelp, det er ikke meningen at du skal kunne alt fra før!

Heia deg!
sliter
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 20/09-2006 22:36

Heisann

Veldig godt å lese at det ikke er bare meg som sitter på denne måten.
Tar nå 2 mx som privatist, og har funnet ut at det er mye som ramler ut etter 7 år uten noen form for matematikk.

Tror de som har svart deg tidligere sier mye sant, og kjenner meg igjen i det de sier. Bruke tiden og løse oppgaver, så kommer tingene tilbake litt etter litt og du lærer nye ting underveis.

Lykke til videre.
Svar