Brøk, forkorting og faktorisering.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Prophet
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 09/10-2006 23:22

Hei, sitter med et stykke som jeg tror er ganske enkelt, men får det ikke til å gå opp.

Oppgaven er:

Trekk sammen:

(x+4)^2 / x^2-16

Noen som har noen hint eller forklaring til meg ?

:)
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Teller er allerede faktorisert. Faktoriser nevner.

Vi bruker konjugatsetningen:

[tex]x^2 - 16 = (x-4)(x+4)[/tex]

Så kan du prøve litt selv.
Prophet
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 09/10-2006 23:22

Takker for svar.

Da fikk jeg x+4 / x-4 .. er detter riktig?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Veldig riktig. Så lenge du husker å ha parantes rundt teller og nevner i brøken ;-)
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

sEirik skrev:Veldig riktig. Så lenge du husker å ha parantes rundt teller og nevner i brøken ;-)
Trenger vel strengt tatt ikke ha parantes rundt telleren og nevneren i brøken.

[tex]\frac{x+4}{x-4} \text{ er \det samme som }\frac{(x+4)}{(x-4)}[/tex]
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jo da. Når du skriver det på "kalkulatorform" så.

x+4 / x-4 betyr [tex]x + \frac{4}{x} - 4[/tex]

(x+4) / (x-4) derimot, betyr [tex]\frac{x+4}{x-4}[/tex]
Svar