Om forhold.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kealle
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 05/10-2006 23:08

Hei, jeg tar 1MX i matematikk, i dag har vi hatt om "Forhold" og jeg står fast på dette stykket.

Kan noen løse det for meg? Da blir det mye enklere å løse alle de andre fordi jeg ser mønsteret.

I en drivstoffblanding for en båtmotor skal forholdet mellom olje og bensin være 1/50.

A) Hvor mye olje må vi blande med 20 liter bensin?

B) Hvor mange liter bensin er det i ei blanding, når blandingen inneholder 1,5 liter olje?

C) Hvor mye olje er det i 15 liter FERDIG BLANDING?

OBS: Dersom det er noen tommelfingelregler for dette, så si de gjerne. På forhånd takk.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

1MX? Er man ikke ferdig med det nå som den nye læreplanen kom? Hm.

Uansett. I blandingen skal forholdet mellom olje og bensin være 1/50.
Det betyr at for hver del olje skal det være 50 deler bensin. Det betyr at det til sammen er 50 + 1 = 51 deler, der 1 av dem er olje, og de 50 andre er bensin.

(A) Hvis 50 deler bensin tilsvarer 20 liter, hvor mye tilsvarer 1 del da? Jo, 1 del tilsvarer [tex]\frac{20l}{50} = 0.4l[/tex]. Vi trenger 1 del olje, altså trenger vi [tex]1 \cdot 0.4l = 0.4l[/tex] olje.

(B) 1 del olje utgjør 1,5l, og man trenger 50 deler bensin, altså trenger man [tex]50 \cdot 1.5l = 75l[/tex] bensin.

(C) I en ferdig blanding er det, som vi har kommet frem til, 51 deler. Disse 51 deler er da til sammen 15 liter. Hvor mye er 1 del da? Jo, 1 del er [tex]\frac{15l}{51} = \frac{5}{17}l \approx 0.29l[/tex]. Det er 1 del olje i blandingen, altså er det [tex]\frac{5}{17}l \approx 0.29l[/tex] liter olje i blandingen.

Tommelfingerregler:
Hvis en blanding består av to komponenter, og forholdet mellom dem er [tex]\frac{a}{b}[/tex], så er det a deler av den første komponenten, og b deler av den andre komponenten. Til sammen er det a + b deler.
Kealle
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 05/10-2006 23:08

Tusen hjertlig takk for svaret, nå lærte jeg mye mer. Det var den siste jeg hadde store vanskligheter med. Jeg fikk den ikke til å gå opp i 50, men som du viste meg, var det 51 som her skulle benyttes. Tusen hjertlig takk. Har sittet med oppgaven i 3-4 timer nå!

Jeg vet ikke hvorfor vi har 1MX jeg går studiekompetanse via voksenopplæringen, og det er nå det vi har i allefall. (Det er 1 årig).
Svar