Trenger hjelp til oppgave. Likning.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kealle
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 05/10-2006 23:08

Hei, jeg har forsøkt å finne ut av denne oppgaven. Jeg skal forsøke å løse den som likning, men får det rett og slett ikke til. Oppgaven er som følger:

Ina, Nadia og Lise skal dele et beløp for et arbeid de har utført sammen. De har ikke arbeidet like lenge. Nadia skal ha 1/3 av beløpet, Ina skal ha 2/3 av DET NADIA FÅR.

Hvor stor del av beløpet skal Ina og Lise ha?

Svaret i fasiten er : Ina : 2/9 og Lise 4/9

Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal komme frem til dette svaret ved bruk av likning og forhold.

Stor takk til den som klarer å løse den, og kanskje også forklare meg hvordan og hvorfor.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Det Nadia får = [tex]\frac{1}{3}[/tex]
Det Ina får = [tex]\frac{2}{3}[/tex] av [tex]\frac{1}{3}[/tex] = [tex]\frac{2 \cdot 1}{3 \cdot 3} = \frac{2}{9}[/tex]
Det Lise får = resten = [tex]1 - \frac{1}{3} - \frac{2}{9} = \frac{4}{9}[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kealle skrev:Hei, jeg har forsøkt å finne ut av denne oppgaven. Jeg skal forsøke å løse den som likning, men får det rett og slett ikke til. Oppgaven er som følger:
Ina, Nadia og Lise skal dele et beløp for et arbeid de har utført sammen. De har ikke arbeidet like lenge. Nadia skal ha 1/3 av beløpet, Ina skal ha 2/3 av DET NADIA FÅR.
Hvor stor del av beløpet skal Ina og Lise ha?
Svaret i fasiten er : Ina : 2/9 og Lise 4/9
Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal komme frem til dette svaret ved bruk av likning og forhold.
Stor takk til den som klarer å løse den, og kanskje også forklare meg hvordan og hvorfor.

Beløp : X

Nadia: N: x/3

I:Ina : (2/3)*(x/3) = 2x/9

L:Lise: x - (x/3) - (2x/9) = 4x/9


[tex]I: \;{(2x/ 9) \over x}\;=\;[/tex][tex]2 \over 9[/tex]


[tex]L: \;{(4x/ 9) \over x}\;=\;[/tex][tex]4 \over 9[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar