Skalarprodukt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattihe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 15/04-2005 17:20

Hei! :D

Kan noen hjelpe meg med denne?

La [tex]\vec {e_{1}}[/tex] være en horisontal enhetsvektor, og la [tex]\vec {e_{2}}[/tex] være en vertikal enhetsvektor. [tex]\vec {v}[/tex], er gitt ved at

[tex]\Large \vec {v} = 12 \cdot \vec {e_{1}} + 5 \cdot \vec{e_{2}}[/tex]

Oppgaven er å regne ut skalarproduktet [tex]\Large \vec {v} \cdot \vec {e_{1}}[/tex] og skalaproduktet [tex]\Large \vec {v} \cdot \vec {e_{2}}[/tex]
Jeg har regnet ut at [tex]|\vec {v}| = 13[/tex], og at vinkelen i mellom [tex]\vec {v}[/tex] og [tex]\vec {e_{1}}[/tex] er 22.6 grader.

Etter mine beregninger skal da skalarproduktet bli 144 for det første eksempelet og 25 for det andre. Men av en eller annen grunn skal svaret bli kvadratrota av 144 og 25, altså 12 og 5.

Kan noen forklare meg hvorfor det bli sånn?

På forhånd takk! :wink:
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

[tex]\v v = 12 \cdot \v {e_1} + 5 \cdot \v {e_2}[/tex]

Eller, man kan skrive:

[tex]\v v = \[12, 5\][/tex]
der [tex]\v {e_1} = \[1, 0\][/tex] og [tex]\v {e_2} = \[0, 1\][/tex]

Da blir skalaproduktene:

[tex]\v v \cdot \v {e_1} = \[12,5\] \cdot \[1, 0\] = 12 \cdot 1 + 5 \cdot 0 = 12[/tex]
[tex]\v v \cdot \v {e_2} = \[12,5\] \cdot \[0, 1\] = 12 \cdot 0 + 5 \cdot 1 = 5[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

mattihe skrev:Hei! :D

Kan noen hjelpe meg med denne?

La [tex]\vec {e_{1}}[/tex] være en horisontal enhetsvektor, og la [tex]\vec {e_{2}}[/tex] være en vertikal enhetsvektor. [tex]\vec {v}[/tex], er gitt ved at

[tex]\Large \vec {v} = 12 \cdot \vec {e_{1}} + 5 \cdot \vec{e_{2}}[/tex]

Oppgaven er å regne ut skalarproduktet [tex]\Large \vec {v} \cdot \vec {e_{1}}[/tex] og skalaproduktet [tex]\Large \vec {v} \cdot \vec {e_{2}}[/tex]
Jeg har regnet ut at [tex]|\vec {v}| = 13[/tex], og at vinkelen i mellom [tex]\vec {v}[/tex] og [tex]\vec {e_{1}}[/tex] er 22.6 grader.

Etter mine beregninger skal da skalarproduktet bli 144 for det første eksempelet og 25 for det andre. Men av en eller annen grunn skal svaret bli kvadratrota av 144 og 25, altså 12 og 5.

Kan noen forklare meg hvorfor det bli sånn?

På forhånd takk! :wink:
-------------------------------------------------------------------------------

[tex]\vec v\;=\;[/tex][tex][12,\;5]\;=\;[/tex][tex][12,0]\;+\;[0,5][/tex]

[tex]\vec v \cdot \vec e_1\;=\;[/tex][tex]|\vec v |\cdot |\vec e_1 | \cdot cos(\alpha )\;[/tex]

husk at

[tex]\alpha \;=\;0\;og\;cos(\alpha )\;=\;1[/tex]

[tex]\vec v \cdot \vec e_1\;=\;[/tex][tex]sqrt({12^{2}})\cdot (sqrt{1^{1}})\cdot 1[/tex]

[tex]\vec v \cdot \vec e_1\;=\;[/tex][tex]12[/tex]

og tilsvarende for[tex]\;\vec v \cdot \vec e_2\;=\;[/tex][tex]sqrt{5^2}\;=\;[/tex][tex]5[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar