Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Triumph
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 29/08-2006 15:27

Har en oppgave som lyder

Finn første og andre derivat av følgende funksjon

f(x)=(e[sup]-x[/sup]) / (e[sup]-x[/sup]+1)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bare å fyre på med kvotientregelen:

[tex]f(x) = \frac {e^{-x}}{e^{-x} +1}[/tex]

[tex]f^{\prime}(x) = \frac {-e^{-x}*(e^{-x} +1)-e^{-x}*(-e^{-x})}{(e^{-x}+1)^2}[/tex]

Hvis du ikke skjønner hva som skjer så anbefaler jeg at du leser i boka di.
Triumph
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 29/08-2006 15:27

Jeg har nok vanskelig for å behandle uttrykk med e-tallet :oops: Beklager det, men jeg finner ikke noen eksempler på derivasjon med e i boka mi, og jeg forstår rett og slett ikke hva som skjer. Kan noen forklare meg hvordan det blir, både med første og andre derivasjonen?
holroy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 22/11-2005 08:11

Triumph skrev:Jeg har nok vanskelig for å behandle uttrykk med e-tallet :oops: Beklager det, men jeg finner ikke noen eksempler på derivasjon med e i boka mi, og jeg forstår rett og slett ikke hva som skjer. Kan noen forklare meg hvordan det blir, både med første og andre derivasjonen?
Det som skjer er en kombinasjon av kvotientregel, kjerneregel og den deriverte til e[sup]x[/sup]. Se derivasjonsregler for definisjoner av de enkelte.

[tex]f(x)= e^{-x}[/tex], bruker kjerneregel med [tex]u=-x[/tex], og [tex]g(u)=e^u[/tex]
[tex]f^{\prime}(x)= u^{\prime} g^{\prime}(u) = -1 e^{-x}[/tex]

Videre bruker vi kvotientregel på hele uttrykket:
[tex]f(x) = \frac {e^{-x}}{e^{-x} +1}=\frac{u}{v}[/tex]

[tex]f^{\prime}(x) = \frac{u^{\prime}v-uv^{\prime}}{v^2} =\frac {-e^{-x}*(e^{-x} +1)-e^{-x}*(-e^{-x})}{(e^{-x}+1)^2}[/tex]

Og så er det bare å forenkle i vei, og gjenta hele prosessen for den 2. deriverte... :wink:

Vennlig hilsen
Even Holen
Svar