Utlede derivasjonsreglene

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Gitt definisjonen på derivasjon,

[tex]f^\prime(x) = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{f(x + \Delta x) - f(x)}{\Delta x}[/tex]

Vil noen utlede derivasjonsreglene? :-)

[tex](k \cdot f(x))^\prime = k \cdot f^\prime(x)[/tex] der k er en reell konstant

[tex](x^n)^\prime = nx^{n-1}[/tex] for alle reelle tall n

[tex](f \cdot g)^\prime = f^\prime g + fg^\prime[/tex] der f og g er funksjoner av x

[tex](\frac{f}{g})^\prime = \frac{f^\prime g - fg^\prime}{g^2}[/tex] der f og g er funksjoner

[tex](e^x)^\prime = e^x[/tex] der e er eulers tall

[tex](\ln |x|)^\prime = \frac{1}{x}[/tex] der ln er den naturlige logaritmen

[tex]f^\prime(x) = f^\prime(u) \cdot u^\prime[/tex]
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Hvis du har noen forslag til noen av de så kan du skrive de, så kan vi hjelpe deg der hvor du står fast. Alle de utledningene vil stå i en standard lærebok i matematikk.

Kan ev se link under, se linkene til høyre for å se de forskjellige funksjonene:
http://en.wikipedia.org/wiki/Product_rule
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel. Først kan man si at dette med konstanter følger rett fra grenseverdiregning. Et bevis jeg ikke gidder å ta her (epsilon-delta-drit). Så hvis du vil lære litt om dette anbefaler jeg deg også at du leser litt om grenser, søk på "epsilon delta limits" eller noe i den duren.

Her kan du se et bevis for [tex]x^r[/tex] der r er et heltall. Er vel bare formaliteter som gjør at det ikke gjelder for alle tall, men det har jeg ikke orket.: http://www.realisten.com/artikkel.php?id=162
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Hehe, greit, jeg har jo klart å bevise noen av dem da. Det ene problemet er å bevise dem i rett rekkefølge ut fra hverandre - kan f.eks. bevise brøkregelen ut fra produktregelen og kjerneregelen, men da må de allerede være bevist.

Sumregelen, ut fra definisjonen:

[tex](f + g)^\prime = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \ \frac{f(x + \Delta x) + g(x + \Delta x) - f(x) - g(x)}{\Delta x}[/tex]

[tex]f^\prime + g^\prime = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \ \frac{f(x + \Delta x) - f(x)}{\Delta x} + \frac{g(x + \Delta x)- g(x)}{\Delta x} = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \ \frac{f(x + \Delta x) + g(x + \Delta x) - f(x) - g(x)}{\Delta x}[/tex]

[tex](f + g)^\prime = f^\prime + g^\prime[/tex]

Q.E.D.



Konstantregelen, som følger fra definisjonen:

[tex](k \cdot f(x))^\prime = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \ \frac{k \cdot f(x + \Delta x) - k \cdot f(x)}{\Delta x} = k(\frac{f(x + \Delta x) - f(x)}{\Delta x})[/tex]

[tex]k \cdot f^\prime(x) = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \ k \cdot \frac{f(x + \Delta x) - f(x)}{\Delta x} = k(\frac{f(x + \Delta x) - f(x)}{\Delta x})[/tex]

[tex](k \cdot f(x))^\prime = k \cdot f^\prime(x)[/tex]

Q.E.D.



Kjerneregelen, ut fra definisjonen på derivasjon

Vi har at [tex]f^\prime (x) = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{\Delta f}{\Delta x}[/tex]

Altså er [tex]f^\prime (u) = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{\Delta f}{\Delta u}[/tex]

Dessuten er [tex]u^\prime (x) = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{\Delta u}{\Delta x}[/tex]

Da er [tex]f^\prime(u) \cdot u^\prime(x) = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \ \frac{\Delta f}{\Delta u} \cdot \frac{\Delta u}{\Delta x} = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \ \frac{\Delta f}{\Delta x} = f^\prime (x)[/tex]

Q.E.D.



Produktregelen klarer jeg ikke å bevise. Skal lese på wikipedia, men det går litt i surr - så mange ting å holde styr på i det beviset.


Så skal jeg ta litt flere regler senere.
Sist redigert av sEirik den 11/11-2006 19:32, redigert 1 gang totalt.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel. Du går fortsatt ikke helt fra bunn da, men vi kan vel anta at setningene for grenser er kjente. Men nå er jeg vel for pedantisk her.
GQ
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 11/10-2005 21:02
Sted: Oslo

sEirik skrev:
[tex](f + g)^\prime = g^\prime + g^\prime[/tex]
Du mener vel: [tex](f + g)^\prime = f^\prime + g^\prime[/tex]

Fine bevis forresten!
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Du mener vel: [tex](f + g)^\prime = f^\prime + g^\prime[/tex]

Fine bevis forresten!
Selvfølgelig, bare en kjapp feil som snek seg inn der.


Nå er det vel slik at vi ikke har lært om setningene for grenser ennå, men vi får vel anta at de er kjente allikevel. Evt. kan noen liste de opp hvis de ser det nødvendig?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Skal vi se, litt flere bevis:

Brøkregelen, gitt produktregelen, potensregelen for [tex](x^{-1})^\prime[/tex] og kjerneregelen:

[tex](\frac{u}{v})^\prime = (u \cdot v^{-1})^\prime[/tex]

[tex](v^{-1}) = -\frac{1}{v^2}[/tex]

[tex](u \cdot v^{-1})^\prime = u^\prime \cdot v^{-1} - {\frac{u}{v^2} = \frac{u^\prime v - u v^\prime}{v^2}[/tex]

Q.E.D.

Så kan jeg vise potensregelen for -1, for at beviset over skal holde:

[tex](x^{-1})^\prime = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{(x + \Delta x)^{-1} - x^{-1}}{\Delta x} = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{1}{\Delta x ( x + \Delta x)} - \frac{1}{\Delta x(x)}[/tex]

[tex] = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{x}{x (\Delta x) ( x + \Delta x)} - \frac{x + \Delta x}{x (\Delta x)(x)} = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{-1 \cdot \not \Delta \not x}{x \not (\not \Delta \not x\not ) ( x + \Delta x)} = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ -\frac{1}{x^2}[/tex]


Dessuten fikk jeg bevist potensregelen for alle naturlige tall ved hjelp av induksjon, produktregelen og definisjonen:

(1) Påstanden P(n): [tex](x^n)^\prime = nx^{n-1}[/tex]

(2) Av definisjonen har vi [tex]x^\prime = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{(x + \Delta x) - x}{\Delta x} = \lim_{\Delta x \rightarrow 0}\ \frac{\Delta x}{\Delta x} = 1[/tex]

(3) P(1) stemmer: [tex](x^1)^\prime = x^\prime = 1x^0 = 1[/tex]

(4) Gitt at P(n) stemmer, da stemmer også P(m) der m = n+1, fordi

[tex](x^{n+1})^\prime = (x \cdot x^n)\prime = 1 \cdot x^n + x \cdot nx^{n-1} = x^n + nx^n = (n+1)x^n = mx^{m-1}[/tex]

(5) Når P(1) stemmer, har vi av (4) at P(2) også stemmer. Da må P(3) stemme, og dermed P(4), og P(5), osv. osv. for alle naturlige tall.

Q.E.D.
Sist redigert av sEirik den 12/11-2006 15:19, redigert 1 gang totalt.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bra arbeid det der. Riktignok er det meste rett fram, men det der beviset for potenser har jeg ikke sett før. Klarer du å gjøre det for [tex]x\in\mathbb C[/tex] ?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Takk - har ikke lært om komplekse tall ennå (går fortsatt 2MX) så det får jeg ta senere.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Tja, [tex]x\in\mathbb R[/tex] :)?
Svar