Et problem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
iite
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 23/02-2010 19:01

Jeg har møtt et uvanlig problem som jeg ikke klarer å løse.
Problemet er fysikk, jeg tørr å påstå at det er den matematiske delen som går feil.
Problemet går som følgende:

In Fig. 4.27 an object M of mass 20kg is supported by a hinged weightless rod and string as shown. Calculate.

a) The tension T in the string


Jeg har laget denne figuren selv:
Bilde

Her gikk jeg ut i fra loven om "turning effect" eller "moment".

Først så jeg på kraftvektorene som virker nedover. Dette er massen gange gravitasjonskraften gange strekningen fra "the pivot" eller "hinge på bildet". Vel dette blir:

20kg * 10ms-2 * 2m = 400Nm

Dette skal være lik komponentene som går oppover. Altså y komponenten til T gange avstanden fra hinge (pivot).

Ty = T * sin45 * 1,5m

Vel, jet setter disse to likningene mot hverandre:

T * sin45 * 1,5m = 20kg * 10ms-2 * 2m

T = (20kg * 10ms-2 * 2m) / (sin45 * 1,5m)

T = 377N

Vel, i følge fasiten er dette feil. Fasiten påstår at riktig svar er 0,27kN.
Ser noen hva jeg gjør feil? Håper noen kan hjelpe.

Jeg venter spent. Har sittet fast på denne i 24timer nå.
Takk.
1=2
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg skulle mene at du har tenkt, og beregnet, riktig.

Hvis du bruker den mer korrekte verdien av tyngdens akselerasjon, 9.81m/s^2, får man 0.37 kN.


Det kan derfor virke som at fasiten har feil det første sifferet etter komma.
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

heihei, får ikke helt samme svar som deg, men vil tøre å tippe at det er en fasitfeil her.
Måten jeg gjorde det på:
Siden systemet er i ro, har vi gitt at summen av moment er null.
[symbol:sum] M=0
Videre har vi
[symbol:sum] M= [tex]\[2m\\0m\][/tex] x [tex]\[0N\\-196,2N\][/tex] + [tex]\[1,5m\\0m\][/tex] x [tex]\[T \cos(45)\\T \sin(45)\][/tex] = 0

Skipper hele utregninga, men svaret mitt ble:
T=0,37 kN
iite
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 23/02-2010 19:01

Dette var veldig interessant. Tusen takk til dere for svar. Nå har vi faktisk bevist at fasiten er feil. Jeg satte oppgaven på prøve og gikk ut i fra at 270N var riktig svar. Oppgaven har også

b) The horizontal force acting on the hinge.

Jeg gikk ut i fra T = 270N og beregnet T cos45, og fikk ikke samme svar som fasiten, men da jeg brukte 370N fikk jeg riktig svar. Derfor er fasiten feil. Tenk at jeg brukte 24timer på å løse en fasitfeil. Helt utrolig.

Igjen; tusen takk til dere.
1=2
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Bare å huske på det til neste gang da, tenk deg heller at du er en erfaring rikere:)
Svar