Finn en potensialfinksjon til feltet F. [LØST]

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gabel
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 19/11-2008 20:43

Gitt [tex]\vec{F} =(x,y,z)=z\vec{i}+z^2\vec j + (x+2yz)\vec k[/tex]

Så har jeg ett løsning forslag som gjør dette:

[tex]F=\bigtriangledown f \Rightarrow M=\frac{\partial f}{\partial x} , N = \frac{\partial f}{\partial y},P=\frac{\partial f}{\partial z}[/tex]

[tex]M=z = \frac{\partial f}{\partial x } \Leftarrow f = \int zdx = zx + g(y,z)[/tex]

Det jeg lurer på er hvor [tex]g(y,z)[/tex] kommer fra? Jeg antar at det er litt som en konstant fra vanlige integral med en varibel. Men hvorfor blir det en funksjon av y og z?
Sist redigert av gabel den 09/12-2011 15:22, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når du deriverer f med hensyn på x så forsvinner g(y,z) siden den funksjonen ikke avhenger av x i det hele tatt. Som du sier blir det som i envariabeltilfellet der alle antideriverte kan representeres med en funksjon av variabelen pluss en konstant. Her blir det en funksjon av variabelen pluss en funksjon av de andre variablene som er den mest generelle antideriverte.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gabel
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 19/11-2008 20:43

Vektormannen skrev:Når du deriverer f med hensyn på x så forsvinner g(y,z) siden den funksjonen ikke avhenger av x i det hele tatt. Som du sier blir det som i envariabeltilfellet der alle antideriverte kan representeres med en funksjon av variabelen pluss en konstant. Her blir det en funksjon av variabelen pluss en funksjon av de andre variablene som er den mest generelle antideriverte.
Det ca det jeg hadde tenkt meg frem til. Men jeg sliter litt med og klare neste steg i utledning da.

Hvor :

[tex]N=z^2=\frac{\partial f}{\partial y } = \frac{\partial}{\partial y }(zx+g(y,z)) =\frac{\partial g}{\partial y} \Rightarrow \frac{\partial g}{\partial y} = z^2 \Rightarrow g = \int z^2dy=z^2y+h(z)[/tex]

Hvorfor blir det nå bare h(z), og ikke h(z,x)?

EDIT

Er det pga jeg allrede har integert med x?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du vet jo fra før at g er en funksjon av bare y og z, ikke sant? Det er kanskje det du mener med det siste du skriver?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gabel
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 19/11-2008 20:43

Vektormannen skrev:Du vet jo fra før at g er en funksjon av bare y og z, ikke sant? Det er kanskje det du mener med det siste du skriver?
Ja, ble bare veldig klomsete sakt. Takk for hjelpen!:D
Svar