Sum schmum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Da var eksamensrunden ferdig for denne gang, men Aleks fortsetter å gjøre ting han ikke kan.

Har en sum gitt ved [tex]\sum_{i=0}^{n-1} 0.98^i[/tex] som visstnok skal bli [tex]-50((\frac{49}{50})^n-1)[/tex] men jeg har ikke drevet med utregning av slike summer.

Noen som kan vise meg hvordan man får dette uttrykket ut fra summen?

På forhånd takk!
Bilde
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Det er bare summen av en geometrisk rekke, se her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Geometrisk_rekke
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Akkurat det jeg trengte. Fikk gjort mellomregninga selv nå. Takker! :)
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Da var eksamensrunden ferdig for denne gang, men Aleks fortsetter å gjøre ting han ikke kan.

Har en sum gitt ved [tex]\sum_{i=0}^{n-1} 0.98^i[/tex] som visstnok skal bli [tex]-50((\frac{49}{50})^n-1)[/tex] men jeg har ikke drevet med utregning av slike summer.

Noen som kan vise meg hvordan man får dette uttrykket ut fra summen?

På forhånd takk!
Hvordan gikk det på eksamen da?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg antar det blir en B. Jeg har lagt for lite fokus på språk, regulære uttrykk og automater til at jeg tror det blir A.

Har også aldri lært hva gulvfunksjonen er, så jeg fikk ikke gjort den ene induksjonsoppgaven der den ble brukt.

NÅ vet jeg det, og har gjort den, selvsagt, men too little, too late.

Men skal si meg fornøyd med B. Det har vært et fag med et heftig antall nye emner. Tallteori, mengdelære, funksjoner, relasjoner, grafteori, RSA-kryptering, språk og automater, bevismetoder, differenslikninger...

Får jeg C, konter jeg.
Bilde
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Hvordan får man kontet en eksamen man står i? Mener du da å ta det opp, eller er det en mulighet for at man får ta konteksamen?:)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mye stuss rundt det, men gjenopptak og kont er samme greia heromkring. De som vil ta opp for å forbedre (selv om de har stått) melder seg opp til ny eksamen, men dette er den samme eksamen som de som får F tar for å prøve på nytt.

Altså mener jeg å ikke ta hele faget på nytt, kun eksamen. Derfor kaller vi det bare kont.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Ved siv.ing.studiet på ntnu er kontinuasjonseksamen en spesiell eksamen som går i slutten av sommerferien og som de som har bestått ikke kan melde seg opp til. Ofte omtalt som "sommer-OL"
Svar