Studere

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hvis jeg har valget mellom NTNU og HiST, hva burde jeg velge? Hvis jeg skal søke NTNU, må jeg bruke masse tid på å ta opp historie, religion og norsk på friåret mitt. Men hvis jeg skal velge HiST kan jeg kun fokusere på fysikk og matematikk. Jeg har tenkt å studere maskin. Maskin går vel under navnet produkt og produktutvikling på NTNU?

Jeg har hørt at matematikken er veldig vanskelig på NTNU. Men hvordan er nivået på HiST? Og kan jeg gå rett fra bachelor på HiST og master på NTNU?

Takker for svar.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Merk jeg har aldri gått på HIST og meningene mine baserer seg utelukkende fra NTNU, og rykter fra bekjente på HIST.
Jeg vil personlig anbefale NTNU, omtrent utelukkende på grunn av det gode miljøet. Både sosialt og faglig. Med faglig
mener jeg ikke nødvendigvis gode forelesere og engasjerende fag, men store muligheter for å bytte linje og et stort jobbnettverk.

Hva det faglige angår antar jeg NTNU og HIST stiller likt, men NTNU vil nok føles som hardere. Hvorpå mesteparten
er grunnet ukentlige obligatoriske innleveringer i stort sett alle innføringsfagene.

Angående matematikken vil du slippe all form for "tyngre" matematikk, og trenger i praksis bare de 4 standard
siving innføringsfagene i matte. Altså Matte 1-4.

Ellers er det mye fokus på mekanikk, men det er noe som bare klikker tilslutt.

Så kort sagt ville jeg valgt NTNU, noe vanskeligere men bedre miljø.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvor bra miljøet er tror jeg er forskjellig fra klasse til klasse. Noen er bare asosiale nerder, mens andre er utadvendte og sosiale. I hver klasse finnes begge typer, og miljøet er nok LANGT fra bestemt ut fra hvilken skole du går på. Man kunne jo like gjerne generalisert det til hvilket land man studerer i.

Eksempelvis: Klassen før min engasjerte seg svært lite i sosiale aktiviteter, mens min klasse tok på seg roller i linjeforeninger i hytt og pine, og steller stadig i stand sosiale arrangementer.Det er dumt å si at miljøet er bedre på en plass enn en annen basert på enkeltpersoners meninger. Det blir ikke bedre enn du gjør det til selv.

Når det gjelder det faglige, så merker jeg at NTNU-studentene bruker mer tid på studiene enn jeg gjør. Kan være fordi fagene på NTNU er større i omfang, eller fordi jeg er et geni. Personlig føler jeg at HiST har for lite matematikk, men igjen, det har jo mer med linja å gjøre.

Når det gjelder bachelor på HiST etterfulgt av master på NTNU: ja. Det er veldig populært.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

For å presissere så mener jeg ikke det gode miljøet nødvendigvis kommer av "klassen", men størrelsen på skolen.
Eksempelvis er vel hvert kull som går på bygg drøye 200 studenter og da skal det godt gjøres og ikke finne seg en vennekrets.
Videre så glimter NTNU til med et absurd antall linjeforeninger, studentforeninger, studentrå, studentting usw.
Som igjen bidrar til et godt miljø enten en deltar aktivt eller ei.

Ved en mindre skole, eksempelvis HIST spiller klassemiljøet i langt større grad påvirket av enkeltsjeler.
Og vil som nevnt variere fra år til år, slike variasjoner vil være mindre i et større kull, og en kan være tryggere
på at studiemiljøet vil være bra.

EDIT: Maskin har og en av de aller eldste linjeforeninge (1916) og har bråte med tradisjoner og sosiale arrangementer
som tar var på studentene

http://www.smorekoppen.no/index.php?pageId=550
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Men jeg har noen kompiser som går på NTNU, så det er vel ikke noe problem å bli med på det sosiale som NTNU arrangerer?

Det jeg vurderer er om jeg burde gidde å bruke tid på å forbedre karakterene mine i Historie og religion? Er det verdt det med tanke på den evt. store forskjellen?

Og når jeg skal jobbe, vurderer arbeidsgiver NTNU-elever fremfor HiST-elever?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tror ikke det er noen forskjell på arbeidstilbudene. Vi har opplevd at de fleste studentene har arbeidstilbud allerede før de er ferdige. Ingeniører er ekstremt ettertraktet.

Og når det gjelder det sosiale: Du havner i sosiale grupper uansett om du kjenner dem fra før eller ikke.
Bilde
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hvordan er karakterkravene for å gå videre fra HiST til NTNU? Krever det rundt B i snitt?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Markussen skrev:Hvordan er karakterkravene for å gå videre fra HiST til NTNU? Krever det rundt B i snitt?
Er vel C i snitt som er kravet for å begynne på master. B for phd.(formelle krav) Mulig det ikke holder dersom det er mange som søker, og da går det vel på hvem som har best mulige karakterer.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Men anbefaler dere meg å bruke tid på å ta opp historie og religion for å studere på NTNU kontra HiST?
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Hvis du uansett skal ta deg et friår, ville jeg gjort det hvis jeg var deg. Det er alltid greit å ha valgmuligheten.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Så lenge planen er å fullføre med masterstudium på NTNU og du har lyst å begynne nå, så ser jeg personlig ikke noen spesielt god grunn til å vente.

Om planen var å allikevel ta et friår, høres det kanskje fornuftig ut å vurdere NTNU og ta opp igjen de fagene du trenger, men jeg tror uansett ikke det er noen dårlig vei å gå med HIST først.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Er NTNU dominerende i forhold til andre studier? Eller er det like greit å studere på HiST da isåfall?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Akkurat på Sivilingeniør vil jeg våge å påstå det. Når det kommer til ren matematikk så går muligens UiO for å være det beste, men også her vil nok NTNU være et stykke bedre enn HiST, men det blir selvfølgelig veldig personlig.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Markussen skrev:Er NTNU dominerende i forhold til andre studier? Eller er det like greit å studere på HiST da isåfall?
ntnu har nok et bedre rykte enn hist, men ntnu er slett ikke dominerende innen matematikk. Der vil jeg si både uio og uib er vel så langt fremme, kanskje spesielt uio som er et hakk lenger frem enn resten innen dette landet.

Går man utover landegrensene er vel KTH i Sverige blant de bedre innen siv.ing. i norden.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

plutarco skrev:
Markussen skrev:Der vil jeg si både uio og uib er vel så langt fremme, kanskje spesielt uio som er et hakk lenger frem enn resten innen dette landet.
Hva legger du i det egentlig? Bedre forelesere? Bedre lærere? Bedre kurs?

Vurderer UIO selv til høsten. :)
Svar