Linjeintegral - polere koordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dobby

Har fått en ... annerledes oppgave.

Beregn linjeintegralet
Bilde

Vi har arbeidet en del med linjeintegral som ikke er i polare koordinater.
Hvordan gjør man denne? (stegvis)
Dobby

Hvis du skriver hær blir jeg å svare - selv om jeg ikke er registrert. Det viktige er at jeg forstår hvordan man kommer fra A til Å, og det meste går fint - men ikke denne oppgaven!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Når du stiller spørsmål her som er hårfint over trivielt er det viktig at du selv viser hva du har prøvd og tenkt.
Du skal lete lenge etter personer som ønsker å bruke 30 minutter på å gjøre oppgaven for deg.

Legg merke til at

$\frac{F_1}{dy} - \frac{F_2}{dx} = 0$

Med andre ord så er feltet ditt konservativt. Da trenger du bare å finne potensialfunksjonen for å beregne integralet ditt.
Har dere lært hvordan dere finner potensialet til et konservativt felt?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Dobby

Hvordan vet du at dette er konservativt?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Når du får et så stygt uttrykk har du to i realiteten to måter å beregne det på. Enten kan en se at det blir null ut i fra symmetri, eller så er det konservativt.
Du vil aldri få noe annet på eksamen eller øvinger.

Det enkleste er å sjekke at $F_1/\mathrm{d}y = F_2 / \mathrm{d}x$. Selv om dette stemmer betyr det ikke nødvendigvis at et slikt potensial
eksisterer. Men det er jo bare å finne en funksjon $f(x,y)$ slik at $\mathrm{d}f / \mathrm{d}x = F_1$ og $\mathrm{d}f / \mathrm{d}y = F_2$.

Å vise at et potensialet eksisterer uten å faktisk finne det er noe vanskeligere. Men det er egentlig ikke relevant siden du uansett må finne det for å løse oppgaven.
Men i praksis så lenge $F$ er pen nok (glatt, uten hull) og $F_1/\mathrm{d}y = F_2 / \mathrm{d}x$ så vil det alltid eksistere et potensial. Mer formelt har en følgende teorem.
Let $ F = P \vec{i} + Q \vec{j}$ be a vector field on an open and simply-connected region $D$. Then if $P$ and $Q$ have continuous first order partial derivatives in $D$ and

$ \hspace{1cm}
\frac{F_1}{\mathrm{d}y} = \frac{F_2}{\mathrm{d}x}
$

the vector field is conservative.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Jeg pleide å bruke Pauls Online Math Notes når jeg hadde Calculus.

http://tutorial.math.lamar.edu/Classes/ ... Field.aspx
Svar