matte uio

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tessse

om en gitt trekant vet vi at den er rettvinklet og likebeinte. finn vinklene i trekanten. hypotenusen i trekanten har lengden 5. hva er lengden av katetene?

jeg har funne vinklane, og det er 45, 45 og 90, men lengden da?

formelen blir da : a^2+b^2= 5^

hvodan finne lengden av katetene??
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

[tex]sin(x) = \frac{motstående}{hypotenus}[/tex]

[tex]cos(x) = \frac{hosliggende}{hypotenus}[/tex]
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

tessse skrev:om en gitt trekant vet vi at den er rettvinklet og likebeinte. finn vinklene i trekanten. hypotenusen i trekanten har lengden 5. hva er lengden av katetene?

jeg har funne vinklane, og det er 45, 45 og 90, men lengden da?

formelen blir da : a^2+b^2= 5^

hvodan finne lengden av katetene??
Du vet at trekanten er likebein, hva kan du da si om [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex]? (Du trenger ikke bruke vinklene)
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

tessse skrev:om en gitt trekant vet vi at den er rettvinklet og likebeinte. finn vinklene i trekanten. hypotenusen i trekanten har lengden 5. hva er lengden av katetene?

jeg har funne vinklane, og det er 45, 45 og 90, men lengden da?

formelen blir da : a^2+b^2= 5^

hvodan finne lengden av katetene??
husk at a=b derfor blir det [tex]a^2+a^2=5^2[/tex]
Svar