vendepunkt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2016 19:59

tempraturen i celsiusgrader en sommerdag x timer etter midnatt er gitt ved t(x) = -1/15 x^2+2x+9 hvor x[0,24] (beklager, klarte ikke skrive - 1/15 som brøk)
Finn ved reging når tempraturforandringen er størst og hvor stor er den da?
kan noen hjelpe meg litt her?
er det vendepunktet jeg skal finne? den dobbel deriverte av t(x) blir bare -2/15..hvordan blir det i et fortegnskjema?
på forhånd tusen takk for svar!
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Den dobbelderiverte er konstant ja, men du trenger strengt tatt ikke den for å løse oppgaven.
Jeg ville prøvd å tenke litt logisk istedet for vendepunkt, fortegnsskjema etc.
Den deriverte av T(x) forteller deg hvor mye temperaturen stiger x timer etter midnatt, right? Så hvis du kun ser på den, når tror du T(x) vil stige mest? Kanskje du ser det tydeligere om du tegner opp grafene.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2016 19:59

mikki155 skrev:Den dobbelderiverte er konstant ja, men du trenger strengt tatt ikke den for å løse oppgaven.
Jeg ville prøvd å tenke litt logisk istedet for vendepunkt, fortegnsskjema etc.
Den deriverte av T(x) forteller deg hvor mye temperaturen stiger x timer etter midnatt, right? Så hvis du kun ser på den, når tror du T(x) vil stige mest? Kanskje du ser det tydeligere om du tegner opp grafene.

takk for svar, jeg ser på en måte hva svaret er.. tempraturen vil stige mest 0,13 timer etter midnatt.. men læreren har tidligere sagt at fortegnskjema skal med i slike oppgaver, litt redd for å ikke få godgjent om jeg ikke har det med? da får jeg vel ikke vist ordentlig hvordan jeg har regnet ut oppgaven?
Gjest

Om du ikke har med fortegnsskjema, stryker du.
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2016 19:59

Gjest skrev:Om du ikke har med fortegnsskjema, stryker du.
det er det jeg er redd for, har du noen tips?
Gjest

Kjelelokk skrev:
Gjest skrev:Om du ikke har med fortegnsskjema, stryker du.
det er det jeg er redd for, har du noen tips?
trenger ingen når funksjonen er konstant (dobbelderiverte)
Gjest

Gjest skrev:
Kjelelokk skrev:
Gjest skrev:Om du ikke har med fortegnsskjema, stryker du.
det er det jeg er redd for, har du noen tips?
trenger ingen når funksjonen er konstant (dobbelderiverte)

Bullshit! Hvorfor lærer du han feil? Jeg ble trukket 5 poeng for å ikke ha med fortegnsskjema på eksamen!
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Kjelelokk skrev:
mikki155 skrev:Den dobbelderiverte er konstant ja, men du trenger strengt tatt ikke den for å løse oppgaven.
Jeg ville prøvd å tenke litt logisk istedet for vendepunkt, fortegnsskjema etc.
Den deriverte av T(x) forteller deg hvor mye temperaturen stiger x timer etter midnatt, right? Så hvis du kun ser på den, når tror du T(x) vil stige mest? Kanskje du ser det tydeligere om du tegner opp grafene.

takk for svar, jeg ser på en måte hva svaret er.. tempraturen vil stige mest 0,13 timer etter midnatt.. men læreren har tidligere sagt at fortegnskjema skal med i slike oppgaver, litt redd for å ikke få godgjent om jeg ikke har det med? da får jeg vel ikke vist ordentlig hvordan jeg har regnet ut oppgaven?
Da må du ha med fortegnsskjema, ja. Men hvorfor får du at temperaturen stiger mest 0,13 timer etter midnatt? Hvordan kom du frem til det?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Svar