hjelp til matte??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattemate1

kan noen hjelpe meg med dette, jeg får den ikke til... jeg har ingen som kan hjelpe meg med dette oppgåve fordi dei skjønner den ikke, treger hjelppppp???


La f (x, y) = x^4 sin(3y).
Finn de partielle deriverte av første og annen orden: ∂f/∂x, ∂f/∂y, ∂^2f/∂x^2 , ∂^2f/ ∂x∂y, ∂^2f/∂y^2.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

mattemate1 skrev:kan noen hjelpe meg med dette, jeg får den ikke til... jeg har ingen som kan hjelpe meg med dette oppgåve fordi dei skjønner den ikke, treger hjelppppp???


La f (x, y) = x^4 sin(3y).
Finn de partielle deriverte av første og annen orden: ∂f/∂x, ∂f/∂y, ∂^2f/∂x^2 , ∂^2f/ ∂x∂y, ∂^2f/∂y^2.
Hadde vært greit om du hadde sagt litt mer presist hva som var vanskelig, for å partiell-derivere denne er jo ganske rett frem mtp. regler o.l. Her er hvertfall svarene, så får du spørre mer spesifikt om noe er uklart.

[tex]f_x=4x^3sin(3y)[/tex]

[tex]f_{xx}=12x^2sin(3y)[/tex]

[tex]f_y=x^4*(sin(3y))'*(3y)'=3x^4cos(3y)[/tex]

[tex]f_{yy}=-9x^4sin(3y)[/tex]

[tex]f_{xy}=4x^3*(sin(3y))'*(3y)'=12x^3cos(3y)[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
mattemate1

oki, skjønner det no.... tusen takk for hjelpen :)
Svar