Hjelp med innleveringsoppgaver (HASTER!)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
studentsomsliter

Hei,

Jeg har en innlevering som skal inn i morgen ettermiddag (fredag ettermiddag), og har kommet meg gjennom 1/3 av oppgaven som skal inn. Har hatt mange innleveringer og eksamener på en gang, så har måttet prioritere og har nå kommet litt i bakleksa. 1/3 av oppgavene er gjort, men nå sitter jeg bom fast samtidig som det er under 24 timer til innlevering. Blir ikke oppgaven godkjent, så får jeg ikke gå opp til eksamen (som er kritisk).

Jeg vet at jeg ikke får så mye ut av at andre "gjør oppgavene" for meg, men som sagt har jeg hatt mange baller i lufta på en gang og nå sliter jeg. Dette er et emne jeg sliter litt med fra før av, så jeg har ikke så altfor store ambisjoner i emnet karaktermessig.

Her er alle tre oppgavene:
Bilde

Her er det jeg har klart hittil (det skal være gjort riktig):
Bilde

Noen hjelp å få? :?

Mvh
Fortvilt student
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Oppgave 1a er feil. Bruk regelen $(ln u)' = \frac 1u * u'$
På oppgave 1b sier du at $\sqrt {3x +4} = \sqrt {3x} +4$. Det er ikke korrekt.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

studentsomsliter skrev:Hei,

Jeg har en innlevering som skal inn i morgen ettermiddag (fredag ettermiddag), og har kommet meg gjennom 1/3 av oppgaven som skal inn. Har hatt mange innleveringer og eksamener på en gang, så har måttet prioritere og har nå kommet litt i bakleksa. 1/3 av oppgavene er gjort, men nå sitter jeg bom fast samtidig som det er under 24 timer til innlevering. Blir ikke oppgaven godkjent, så får jeg ikke gå opp til eksamen (som er kritisk).

Jeg vet at jeg ikke får så mye ut av at andre "gjør oppgavene" for meg, men som sagt har jeg hatt mange baller i lufta på en gang og nå sliter jeg. Dette er et emne jeg sliter litt med fra før av, så jeg har ikke så altfor store ambisjoner i emnet karaktermessig.

Her er alle tre oppgavene:
Bilde

Her er det jeg har klart hittil (det skal være gjort riktig):
Bilde

Noen hjelp å få? :?

Mvh
Fortvilt student
1a) er feil. Se på den igjen.
1b) er feil. Se på den igjen.

2a) er rett fram derivasjon med potensregel.
2b) [tex]f'(x)=12x^2+18x-30=6(2x^2+3-5)[/tex] og bruk abc-formel på andregradslikningen.
2c) Rett fram. Regner med dette er noe du kan. Om ikke, spør senere.
2d) sjekk topp og bunnpunkter fra 2c), men husk å sjekke endepunktene også, siden det er et lukket intervall.
2e) dobbelderivert lik 0.
2f) fortegnslinje for dobbelderivert.

3)
Volum: [tex]V(r)=\pi r^2 h[/tex]

Overflate: [tex]O(r)=2\pi r h+2\pi r^2[/tex]

Fra Volumet har vi at [tex]h=\frac {V}{\pi r^2}[/tex]

Setter det inn i overflatefunksjonen: [tex]O(r)=2\pi r (\frac {V}{\pi r^2})+2\pi r^2=2\frac Vr+2\pi r^2[/tex], og finn bunnpunkt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
studentsomsliter

Er 1a og 1b riktig nå?

Bilde
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Ja, men husk å føre det like tydelig som de andre oppgavene
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
studentsomsliter

Nå har jeg kommet meg til 2c.

Skjønner veldig lite av 2c, d, e og f - samt oppgave 3. Det er her det butter i mot, og jeg skjønner strengt tatt veldig lite. Jeg ser jo at jeg ikke kommer til å klare oppgavene på egenhånd innen fristen, så om noen har mulighet til å hjelpe meg med løsningsforslag ville det reddet meg (hvis ikke får jeg ikke gå opp til eksamen.. :| ). Oppgaven skal inn innen 16 i dag....
Gjest

studentsomsliter skrev:Nå har jeg kommet meg til 2c.

Skjønner veldig lite av 2c, d, e og f - samt oppgave 3. Det er her det butter i mot, og jeg skjønner strengt tatt veldig lite. Jeg ser jo at jeg ikke kommer til å klare oppgavene på egenhånd innen fristen, så om noen har mulighet til å hjelpe meg med løsningsforslag ville det reddet meg (hvis ikke får jeg ikke gå opp til eksamen.. :| ). Oppgaven skal inn innen 16 i dag....
Denne kan kanskje hjelpe hvis du ikke har tegnet funksjonen i GeoGebra
Bilde
Kan du å sette opp fortegnsskjema?
studentsomsliter

Jeg får en helt annen graf når jeg plotter inn (U-formet) med vendepunkt i y=-36, x=-0,7.

Fortegnskjema vet jeg hva er, men jeg klarer ikke bruke det.
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

studentsomsliter skrev:Jeg får en helt annen graf når jeg plotter inn (U-formet) med vendepunkt i y=-36, x=-0,7.

Fortegnskjema vet jeg hva er, men jeg klarer ikke bruke det.
Du vet at [tex]f'(x)=12x^2+18x-30=6(2x^2+3x-5)=6(2x+5)(x-1)[/tex]

Når du setter opp et fortegnsskjema finner du bare ut når [tex]f'(x)[/tex] endrer fortegn fra - til +, eller omvendt. Først må du finne nullpunktene til [tex]f'(x)[/tex], dette ser du nok kjapt er [tex]\{-\frac{5}{2}, 1\}[/tex]. Da kan vi sette opp skjemaet:

[tex]\begin{matrix} & & -\frac{5}{2} & & 1 & \\ \\ 6 & + & + & + & + & +\\ 2x+5 & - & 0 & + & + & +\\ x-1 & - & - & - & 0 & +\\\\ Tilsammen & + & 0 & - & 0 & + \end{matrix}[/tex]

(Håper du ikke blir forvirret av at jeg tegnet det i LaTeX)

Da ser at [tex]f'(x)[/tex] er positiv i intervallet [tex]\left ( -\infty, -\frac{5}{2} \right )[/tex], negativ i intervallet [tex]\left ( -\frac{5}{2}, 1 \right )[/tex], og positiv i intervallet [tex]\left ( 1, \infty \right )[/tex]. Kan du se hvor [tex]f[/tex] har et lokalt minimum, og et lokalt maksimum?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
studentsomsliter

Lokalt minimum blir i intervallet (-5/2, 1), mens lokalt maksimum blir i de to andre? Men for hvilke x-verdier har man lokalt minimum og maksimum?

Hvordan blir det med absolutt maksimum med tilhørende x-verdi, og absolutt minimum med tilhørende x-verdi? Infleksjonspunktet? Og for hvilke verdier krummer den oppover, og for hvilke verdier krummer den nedover?

Jeg skjønner ikke dette her assa..
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

studentsomsliter skrev:Lokalt minimum blir i intervallet (-5/2, 1), mens lokalt maksimum blir i de to andre? Men for hvilke x-verdier har man lokalt minimum og maksimum?

Hvordan blir det med absolutt maksimum med tilhørende x-verdi, og absolutt minimum med tilhørende x-verdi? Infleksjonspunktet? Og for hvilke verdier krummer den oppover, og for hvilke verdier krummer den nedover?

Jeg skjønner ikke dette her assa..
Husk at [tex]+[/tex] og [tex]-[/tex] er fortegnet til [tex]f'(x)[/tex], ikke [tex]f(x)[/tex].
  • Rett før [tex]x=-\frac{5}{2}[/tex] stiger grafen, i [tex]x=-\frac{5}{2}[/tex] er stigningen [tex]0[/tex], rett etter [tex]x=-\frac{5}{2}[/tex] er stigningen negativ. Hva kan du da si om [tex]f(-\frac{5}{2})[/tex]?
  • Rett før [tex]x=1[/tex] synker grafen, i [tex]x=1[/tex] er stigningen [tex]0[/tex], rett etter [tex]x=1[/tex] er stigningen positiv. Hva kan du si om [tex]f(1)[/tex]?
Husk at du enten har toppunkt eller bunnpunkt når [tex]f'(x)=0[/tex]
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
studentsomsliter

Aha, da er jeg med. Første er lokalt maksimum, mens andre er lokalt minimum.

Hvordan blir det med globalt minimum og globalt maksimum?
studentsomsliter

Blir ikke globalt maksimum det samme som lokalt maksimum, og globalt minimum det samme som lokalt minimum?
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

studentsomsliter skrev:Aha, da er jeg med. Første er lokalt maksimum, mens andre er lokalt minimum.
Flott!
studentsomsliter skrev:Hvordan blir det med globalt minimum og globalt maksimum?
Det er henholdsvis den minste verdien og den største verdien funksjonen din kan ha på intervallet du har fått oppgitt. Her kan du se på grafen for tips, eller finne funksjonsverdien ved endepunktene og se om de er mindre eller større enn det lokale minimum og lokale maksimum.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Går det greit med resten av oppgavene? Skal det leveres for hånd eller digitalt? (Tenker på hvor lang tid det er igjen)
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Svar