The d.c.c.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Kake med tau skrev:
hco96 skrev:Hva er det dere studerer siden dere holder på med det her, om jeg tør spørre?
Lærerutdanning ;) Faget her kalles kommutativ algebra.
Jeg har ganske lite peiling på hvordan lærerutdanning fungerer, men på hvilket nivå da? Høyskole lektor? Vanlig lektor?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
CharlieEppes
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 01/10-2014 17:26

hco96 skrev:
CharlieEppes skrev:Matematikk(Ren) her, samme emne :)
Spennende! Hvor da?
Universitetet i Bergen :)
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

CharlieEppes skrev:
hco96 skrev:
CharlieEppes skrev:Matematikk(Ren) her, samme emne :)
Spennende! Hvor da?
Universitetet i Bergen :)
Se der ja, er det bachelor eller master? Jeg skal også studere ren matematikk, men det er på UiO neste høst :D
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

hco96 skrev:
Kake med tau skrev:
hco96 skrev:Hva er det dere studerer siden dere holder på med det her, om jeg tør spørre?
Lærerutdanning ;) Faget her kalles kommutativ algebra.
Jeg har ganske lite peiling på hvordan lærerutdanning fungerer, men på hvilket nivå da? Høyskole lektor? Vanlig lektor?
Lærerutdanningen jeg tar kalles "integrert lektorutdanning med master i matematikk", som er et pakketilbud hvor jeg får noen pedagogiske emner og så har jeg valgt å skrive masteroppgaven i ren matematikk :) Regner med at jeg blir lektor på videregående, har ikke tenkt så mye på høyskole. Praksisen er veldig artig da, bare synd at den kommer så sent i utdanningen. Spesielt artig når noen praksislærere gir deg lov til å gi elevene oppgaver som "Collatz conjecture", og love at du spanderer is på hele klassen hvis de løser den (har aldri sett så engasjerte elever på slutten av en skoledag før).

Kjempebra at du tenker å studere ren matematikk! Det er en herlig opplevelse å ta abstrakt algebra første gangen, når du lærer om modular aritmetikk og beviser / motbeviser de 3 klassiske problemene i geometri fra antikken :)
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nei, jeg er usikker jeg også, det står ikke spesifisert noe slikt i oppgaven :) Men kan du ikke alltid se på ringer som moduler uten å "miste" informasjon?
Joda, alle ringer er jo moduler over seg selv. Så ringen $A=k[x]/(x^4)$ er automatisk en A-modul, men dette er jo ikke det samme som at A er en k-modul. Undermoduler av $A$ (som A-modul) er for øvrig identisk med idealer i A. Men undermoduler av A som k-modul er jo forskjellig fra undermoduler av A som A-modul.

A som A-modul er jo generert (som modul) av 1, mens A som k-modul er generert av $(1,x,x^2,x^3)$
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Kake med tau skrev: Spesielt artig når noen praksislærere gir deg lov til å gi elevene oppgaver som "Collatz conjecture", og love at du spanderer is på hele klassen hvis de løser den (har aldri sett så engasjerte elever på slutten av en skoledag før).
Helt fantastisk! :D
Ja jeg gleder meg veldig mye til å studere matematikk, men jeg aner ikke hva jeg vil gjøre etter bacheloren! (ikke det at jeg trenger å finne ut av det med det første heller, men det er jo spennedes å se litt rundt i den matematiske verdenen.) Er det noen som vil komme med noen innspill til emner de har følt at er veldig spennende/interresant? Det er alltid gøy å lese litt om ting man aldri har hørt om før :!:
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Kake med tau skrev: Det er et teorem som sier: [tex]A[/tex] en noethersk ring og [tex]\dim(A)=0\iff A[/tex] artinsk (har D. C. C.)
Tenkte at siden vi vet at [tex]A[/tex] er noethersk så kanskje det går an å vise at [tex]\dim(A)=0[/tex]
Problemet er jo at for en generell ring $k$, så er $k[x]/(x^4)$ ikke en artinsk ring. F.eks. er $\mathbb{Z}[x]/(x^4)$ ikke artinsk.

Hvis $k$ er en kropp derimot, så er $k[x]/(x^4)$ artinsk. For å vise det må du vise at det ikke fins kjeder av primidealer $\mathfrak{p}_1\subsetneq \mathfrak{p}_2 \subsetneq\cdots $ av lengde større enn $0$. $(0)$ vil for øvrig ikke være primideal her, siden $x^2\cdot x^2=0$ og $x^2\not \in (0)$. $(x)$ vil være et primideal, så det kan kanskje være en start å prøve å vise at det ikke fins andre primidealer som inneholder $(x)$.
CharlieEppes
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 01/10-2014 17:26

Eksamens dato satt. førstemann i ilden 2. desember
Dette kommer jo til å gå til h****** ^^'
burde leid inn noen til å mate meg comm.alg. med teskje :cry:
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

CharlieEppes skrev:Eksamens dato satt. førstemann i ilden 2. desember
Dette kommer jo til å gå til h****** ^^'
burde leid inn noen til å mate meg comm.alg. med teskje :cry:
Bare litt nysgjerrig; er kommutativ algebra et slags valgfag i læreutdanninga deres?
Har dere hatt kurs i abstrakt algebra?

(Holder på med matematikk-didaktikk (master) sjøl, og har hatt kurs i abstrakt algebra).

HUSK; muntlig eksamen er ofte (mye) lettere å få god karakter på, enn skriftlig eksamen.
Vær bra forberedt og hold nervene under kontroll...da går det bra.
Lykke til
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

CharlieEppes skrev:Eksamens dato satt. førstemann i ilden 2. desember
Dette kommer jo til å gå til h****** ^^'
burde leid inn noen til å mate meg comm.alg. med teskje :cry:
Jeg føler ikke at jeg er så veldig godt forberedt selv (så vet ikke hvor mye utbytte du får av det), men jeg blir gjerne med på en kollokvie hvis du har lyst på det enten idag, eller en annen dag denne helga?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nå ser jeg jo at dersom R er en ring som inneholder en kropp k som en underring av R, så kan R betraktes som et vektorrom over k.

Det betyr at kake med tau har helt rett i at $k[x]/(x^4)\cong k^4$ og at dette vil være et vektorrom med dimensjon 4 dersom k er en kropp.
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

plutarco skrev:Nå ser jeg jo at dersom R er en ring som inneholder en kropp k som en underring av R, så kan R betraktes som et vektorrom over k.

Det betyr at kake med tau har helt rett i at $k[x]/(x^4)\cong k^4$ og at dette vil være et vektorrom med dimensjon 4 dersom k er en kropp.
Jippi! :) Men er det noen fine sammenhenger mellom $\dim_k(k[x]/(x^4))$=4 og Krull-dimensjonen, $\dim(k[x]/(x^4))$? Jeg har rotet rundt i boken til Kemper, men har ikke funnet noe enda. Fult mulig jeg har oversett noe, men synes idéen om å se på en ring fra to forskjellige synspunkter, som en ring og som et vektorrom, burde ha et fint teorem knyttet til seg. (Er bare nysgjerrig om det går an å løse oppgaven på denne måten)


Tror det går an å vise at $k[x]/(x^4)$ er artinsk ganske rett frem med bare regning. Hvis $(f(x)+u)\subseteq k[x]/(x^4)$ så er $(f(x)+u)=(1)$ $(*)$, så vi trenger kun se på idealer generert av polynomer uten konstantledd, som er inni $(x)$

$(*)$ $f(x)=u+ax+bx^2+cx^3$, [tex](u+ax+bx^2+cx^3)=(u+ax+bx^2+cx^3, ux^3)=(u+ax+bx^2, x^3)=(u+ax+bx^2, x^3, ux^2+ax^3)[/tex][tex]=(u+ax+bx^2, x^3, x^2)=(u+ax+bx^2, x^2)=(u+ax, x^2)=(u+ax, x^2, ux+ax^2)=(u+ax, x)=(1)[/tex]
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
CharlieEppes
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 01/10-2014 17:26

Kake med tau skrev:
CharlieEppes skrev:Eksamens dato satt. førstemann i ilden 2. desember
Dette kommer jo til å gå til h****** ^^'
burde leid inn noen til å mate meg comm.alg. med teskje :cry:
Jeg føler ikke at jeg er så veldig godt forberedt selv (så vet ikke hvor mye utbytte du får av det), men jeg blir gjerne med på en kollokvie hvis du har lyst på det enten idag, eller en annen dag denne helga?
Hadde vært utmerket! Bring teskjen(Eller øse) :) :)
Har ikke så mye tid i dag, men i morgen(lørdag) passer bra :)
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

CharlieEppes skrev: Har ikke så mye tid i dag, men i morgen(lørdag) passer bra :)
Den er grei! :)
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
CharlieEppes
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 01/10-2014 17:26

Janhaa skrev:
CharlieEppes skrev:Eksamens dato satt. førstemann i ilden 2. desember
Dette kommer jo til å gå til h****** ^^'
burde leid inn noen til å mate meg comm.alg. med teskje :cry:
Bare litt nysgjerrig; er kommutativ algebra et slags valgfag i læreutdanninga deres?
Har dere hatt kurs i abstrakt algebra?

(Holder på med matematikk-didaktikk (master) sjøl, og har hatt kurs i abstrakt algebra).

HUSK; muntlig eksamen er ofte (mye) lettere å få god karakter på, enn skriftlig eksamen.
Vær bra forberedt og hold nervene under kontroll...da går det bra.
Lykke til
For meg som bare går bachelor så har jeg stor valgfriet når det kommer til fag. Abstrakt algebra var et nødvendig fag som jeg hadde forrige semester, og kommutativ algebra et valgfag som jeg valgte kun for å ha muligheter for master åpen videre. Måtte ha enten kommutativ algebra eller topologi, men topologien crashet for meg med andre fag, så da ble det dette marerittet ^^haha

Håper du har rett med muntlig, jeg er en av de som lider sterkt av hjernteppe syndromet, så er godt mulig her bare blir stående å tenke uten å si noe som helst.
Bortsett fra "huummmmmmm.........ja, eh-huummmm...".
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Svar