fysikk+matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fysikkhjelp123

Hei, trenger litt hjelp med denne oppgaven:
To klosser A og B er bundet sammen med en tynn snor. Med en kraft F = 12 N drar vi klossene bortover et vannrett, glatt underlag. Du kan altså se bort fra friksjon.
akselerasjonen er 2,4m/s^2
c) Regn ut snorkraften.

Jeg tenker slik at siden det ikke er friksjonskraft som virker på disse klossene så vil snorkraften forsatt være 12N. Tenker jeg riktig? Takker for svar.
Tesla

fysikkhjelp123 skrev:Hei, trenger litt hjelp med denne oppgaven:
To klosser A og B er bundet sammen med en tynn snor. Med en kraft F = 12 N drar vi klossene bortover et vannrett, glatt underlag. Du kan altså se bort fra friksjon.
akselerasjonen er 2,4m/s^2
c) Regn ut snorkraften.

Jeg tenker slik at siden det ikke er friksjonskraft som virker på disse klossene så vil snorkraften forsatt være 12N. Tenker jeg riktig? Takker for svar.
Er nok noe mindre enn 12N, hvor mye kommer an på massene. Du har tre ukjente: masse 1, masse 2 og snorkraft T. Du trenger altså minst tre likninger for å løse oppgaven, se om du klarer å sette opp tre likninger ved å se på ulike deler av systemet (f eks hvis du zoomer inn på en av klossene og ser på kreftene som kun virker på denne klossen - på den bakerste klossen er det bare snorkraften T som drar fremover)
Svar