koeffisienter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cecilia
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 13/06-2007 09:12
Sted: vestlandet

en generell annengradsligning: ax^2 + bx +c = 0

1. hvilken rolle spiller koeffisienten til x^2?
(er dette stigningsforhold??)

2. Hvilken rolle spiller førstegradsleddet?

3. Hvilken rolle spiller koeffisienten til x?

tuuusen takk til de som svarer :D :D :D :D :D :D :D :D :D
:)
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det lureste du kan gjøre for å finne ut av dette er å tegne opp forskjellige kurver [tex]y=ax^2+bx+c[/tex] hvor du fikserer to variable og varierer den siste. Start med å la a og b være fiksert og varier c; bruk for eksempel et dataprogram til plotting. Prøv å observere hva som er likt og ulikt for forskjellige variabelverdier og når du trur du skjønner hva som skjer kan du gjette før du plotter. Prøving og feiling gjennom eksperimentering er ofte en god måte å forstå matematikk på.

Hvilket nivå er du lærer på?
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

Du kan jo også ta en titt HER
, på linken i midten.
fbhdif
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 22/03-2007 17:48

Denne siden er så og si perfekt for deg.
Sigma 1T
cecilia
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 13/06-2007 09:12
Sted: vestlandet

mrcreosote skrev:Det lureste du kan gjøre for å finne ut av dette er å tegne opp forskjellige kurver [tex]y=ax^2+bx+c[/tex] hvor du fikserer to variable og varierer den siste. Start med å la a og b være fiksert og varier c; bruk for eksempel et dataprogram til plotting. Prøv å observere hva som er likt og ulikt for forskjellige variabelverdier og når du trur du skjønner hva som skjer kan du gjette før du plotter. Prøving og feiling gjennom eksperimentering er ofte en god måte å forstå matematikk på.

Hvilket nivå er du lærer på?
tusen takk for svaret ditt :D
jeg går på allmennlærer.. men jeg har kun hatt 1MX for mange år siden, jeg forstår matte, men trenger det inn med teskje iblandt :lol:
:)
Svar